Těžká obrněná vozidla využívá dnes mnoho armád, protože poskytují vysokou mobilitu a dobrou ochranu posádky. Navíc mohou být osazena účinnými zbraněmi.
Současná válka na Ukrajině ukazuje, jak jsou taktická obrněná vozidla v bojových situacích velmi důležitá. Ve výzbroji je má jak Rusko, tak Ukrajina. S úspěchem je obě země používají. Hodí se nejen k přesunu jednotek, ale i k průzkumným misím či k podpoře nenadálých přepadových akcí a útoků vlastních jednotek. Jedno z nejnovějších těžkých obrněných taktických vozidel současnosti vzniklo v České republice. Jmenuje se Patriot II a nyní hledá své zákazníky.
Auto na tatrováckém podvozku
Patriot II je moderní obrněné vozidlo střední třídy pro široké spektrum misí a úkolů, schopné převážet až 8 plně vyzbrojených vojáků, s konstrukční platformou přizpůsobitelnou podle potřeb zákazníka. Jde o výrobek českého zbrojního koncernu Excalibur Army ve spolupráci s H Cegielski-Poznaň a Tatra Defence Vehicles. Firma ho poprvé představila v roce 2019.
Vozidlo je umístěno na velmi kvalitním podvozku Tatra Force 4×4. Ten zajišťuje ve své třídě skvělý jízdní komfort a zároveň výbornou průchodivost terénem. Dokáže překonat příkop o šířce 0,9 metru, nebo se brodit vodou do hloubky 1,2 metru. Konstrukce je modulární, obrněný automobil tedy může sloužit v mnoha rolích podle přání zákazníka.
Vybaven tak může být k průzkumným a hlídkovým úkolům, poslouží jako velitelské vozidlo, automobil fungující pro chemiky, ke zdravotní evakuaci a záchraně osob. Konstrukce vozidla přímo počítá s instalací dálkově řízených, tedy bezposádkových zbraňových stanic na střeše vozidla. Prozatím byly vyzkoušeny granátomety až 40 mm, kulomety a kanóny až do ráže 20 mm.
Vedle toho může být vozidlo Patriot II vybaveno řízenými střelami či minometem. Existuje i verze pro hasiče nebo policejní pořádkové jednotky. Případně se může změnit na dílenské, zdravotnické i komunikační vozidlo či jako nosič baterie střel kategorie MANPADS PVO.
Vysoká rychlost a dojezd
Patriot II může podle osazeného pancéřování a výzbroje vážit až 17,5 tuny. Pojme dvoučlennou osádku a šest vojáků v prostoru pro cestující. Chráněni jsou proti střelbě z ručních braní, výbuchu min a nástražným náložím. Nechybějí protivýbuchová sedadla a protiotřesové podlážky v kabině. Toto vybavení chrání posádku před blast syndromem při zásahu konstrukce vozidla blízkým výbuchem nálože, venkovním zásahem granátu, který se neprobije do kabiny, či iniciací pozemní minové a jiné výbušné nástrahy přímo pod vozidlem nebo v jeho nejbližší blízkosti.
Už základní úroveň balistické a protiminové ochrany vozidla a instalované zbraně umožňují nepřerušované vedení plnohodnotných bojových akcí při vojenských konfliktech nižší intenzity, při jednorázových průzkumných či přepadových akcích. Kabina je standardně vybavena klimatizací a filtroventilací, ale i automatickými hasicími systémy, včetně hasícího systému motorového prostoru.
Filtroventilace plně zabezpečí posádku a převážené vojáky před účinky použitých zbraní hromadného ničení na bojišti. K dispozici pro rychlé opuštění vozidla výsadkem vojáků jsou dvoje dveře na každé straně, dále dveře v zadní čísti stroje. Maximální rychlost auta je 110 kilometrů v hodině a dojezd 700 kilometrů. Na střechu lze umístit různou výzbroj do dálkově ovládané věže.
Slušná obratnost v terénu
Zatím nejtěžší zbraň, která byla na vozidle vyzkoušena a v nabídce definována jako prověřená možnost, je rychlopalný kanon ráže 20 milimetrů. Vyzkoušena byla ve věži i kulometná výzbroj, a to až do ráže 14,5 milimetru. Ověřena je i možnost montáže granátometu, odpalování zadýmovacích granátů, instalace minometu ve verzi pick-up, případně použití protitankových řízených střel, jejichž odpalovací systémy lze zvnějšku integrovat na bezposádkové zbraňové věže vozidla.
Instalované zbraňové systémy jsou i snadno demontovatelné, proto mohou být použity i mimo vozidlo, tj. nejenže poskytují vozidlu velkou palebnou sílu, ale zvyšují i případné obranné schopnosti posádky vozidla jako takové. Vozidlo Patriot II dosahuje hmotnosti podle rozhodnutí zákazníka o stupni vybavení od 13,5 tuny do 17,5 tuny, přičemž velkou měrou se o rozdíly stará výběr druhu a typu pancéřové ochrany vozidla, které je konstruováno jako jakási skládačka dle osvědčeného konceptu „Kitted Hull Concept”.
Podle požadavku zákazníka tak může zajistit balistickou odolnost vozidla úrovně 2 až 4 a protiminovou odolnost úrovně 2a/2b až 3a/3b podle normy STANAG 4569. Patriot II je dlouhý 6 250 mm, široký 2 550 mm, výška dosahuje 2 700 mm. Rozvor kol podvozku dosahuje jen 3 650 mm, což vozidlu této hmotnosti umožňuje velmi slušnou obratnost v terénu. Pneumatické odpružení dovoluje řidiči průběžné zvýšení světlé výšky podvozku o 70 mm v terénu nebo snížení celkové výšky vozidla o 100 mm za jízdy po silnici.
Přenos vibrací při průjezdu terénem do kabiny je také značně omezen. I motory si zákazník může vybrat, buď Cummins ISL (270 kW), nebo Tatra T3C-928-90 (300kW). Na silnici dokáže uhánět rychlostí až 110 km/hod, v terénu při využití možností speciální převodovky dokáže plně manévrovat i při rychlosti 45 km/hod. Dojezd na vnitřní nádrže činí 600 km.