Jedna z dosud největších armádních zakázek v historii Polska počítá s 1400 BVP Borsuk: dokáží se plavit, ale nejsou moc odolná

Armáda sousední země se rozhodla zásadně a celoplošně modernizovat obrněné formace, pro něž zvolila zajímavé BVP Borsuk. Má nižší ochranu než jiná, ale zase slušnou sílu.

BVP Borsuk v polské armádě i Zdroj fotografie: Ozbrojené síly Polské republiky
                   

Polská armáda si na svých obrněných formacích zakládá a pořizuje pro něj mj. nové americké tanky M1 Abrams a korejské K9 Black Panther. Nezapomíná však ani na bojová vozidla pěchoty, i když aktuálně disponuje pouze v licenci vyráběnými deriváty starých sovětských BMP-1, což už nelze považovat za nemoderní vozidlo. Polská armáda se proto rozhodla, že si koupí 1 400 domácích bojových vozidel pěchoty Borsuk, případně jejich speciálních derivátů.

Vývoj BVP Borsuk trval téměř 10 let

S vývojem nového bojového vozidla pěchoty začalo konsorcium vedené společností HSW kolem roku 2013, o čtyři roky později představila demonstrátor, a rok poté první prototyp. Po továrních testech došlo k jeho úpravám a nakonec ho podrobila zkouškám i samotná armáda. Ta si nakonec, i vzhledem k současné válce na Ukrajině, v únoru 2023 objednala tisíc klasických bojových verzí BVP Borsuk, a k nim 400 různě specializovaných. I na poměry polské armády jde o značné číslo, cena zakázky ale zatím nebyla oznámena.

Jednou ze základnách podmínek polských zbrojených sil bylo, že se musí umět nová BVP plavit, což klade důraz na jejich co možná nejnižší hmotnost. I to je důvodem, proč Borsuk váží jenom 28 tun, zatímco jiná moderní BVP mívají i kolem 40 tun a chybí jim možnost plavby. U Borsuku to i přes použití keramického plátování znamená nižší ochranu osádky i výsadku, i když má být schopen v přední části odolávat projektilům ráže 30 milimetrů, a zničit by ho neměly ani miny. Podvozek má dobrou nosnost a lze přidat další pancéřování, pak se ale vozidlo nemůže plavit.

Demonstrátor BVP Borsuk iZdroj fotografie: Michał Derela / Creative Commons / CC BY-SA
Demonstrátor polského BVP Borsuk

BVP Borsuk je 7,6 metrů dlouhý a 3,4 metrů široký, jeho osádku tvoří tři vojáci, v zadní části je pak místo pro dalších šest. Na silnici se dokáže vozidlo pohybovat rychlostí až 65 kilometrů v hodině, při plavení pak klesá na pouhých 8 km/h, a právě tehdy může být zranitelnější. Je ale předpoklad, že ho bude armáda v takových situacích dobře krýt z jiných pozic další technikou. Na plnou nádrž Borsuk ujede vzdálenost až 550 kilometrů.

Rychlopalný kanon a izraelské protitankové střely

Nové polské BVP je osazeno dálkově ovládanou věže, v níž je také usazena hlavní zbraň, a sice rychlopalný kanon Mk44S Bushmaster II ráže 30 milimetrů, Doplňuje ho koaxiální kulomet ráže 7,62 milimetrů. Kromě toho může vozidlo nést i dvě izraelské protitankové řízené střely Spike LR s dosahem 4 kilometrů. Ve výbavě má vedle toho i systém aktivní ochrany, který detekuje laserové zaměření, a v případě potřeby dokáže odpálit zadýmovací granáty a BVP tím skrýt.

Polsko si je nižšího pancéřování samozřejmě vědomo, firma HSW totiž zároveň vyvíjí i těžké BVP s názvem Badger, jehož hmotnost by měla přesahovat 40 tun. Využívat má přitom podvozek jakým disponují houfnice AHS Krab, o schopnost plavit se tím ale zcela přichází. Jeho výhodou bude naopak mnohem vyšší stupeň ochrany osádky i výsadku, a lze předpokládat, že si polská armáda v budoucnu pořídí i tento těžký typ BVP. Mj. se jedná o podporu domácího vojenského průmyslu.

Polské BVP Borsuk

Jak dobré bude nové polské BVP Borsuk?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články