Britské obrněné vozidlo Ajax čelí další kritice. Moderní stroje v nejbližší době na bojišti nezazáří, pokud vůbec

V důsledku významných konstrukčních nedostatků se vojákům na palubě vozidla dělá při jízdě ve vyšších rychlostech fyzicky špatně.

i Zdroj fotografie: Ministry of Defence UK / Public Domain
                   

Pokrokové obrněné bojové vozidlo založené na nejnovějších technologiích, vyspělých senzorech a moderních komunikačních systémech. Přesně tak je popisován Ajax, první britská plně digitalizovaná platforma, jež má významně posílit pozorovací a průzkumné schopnosti britské armády. Nákladný projekt má však jeden háček – britské ministerstvo obrany zatím nemá ani nejmenší tušení, kdy 589 objednaných vozidel AFV Ajax vstoupí do služby. A zda se vůbec podaří vyřešit problém s vysokou hlučností a nepřiměřenými otřesy vozidla.  

Dosud nevyřešené technické problémy

V roce 2014 byla podepsána smlouva na 589 vozidel, jejichž vývoj dosud spolknul přes 86 miliard korun. První bojeschopné vozidlo Ajax AFV pak mělo vstoupit do služby již v roce 2017, jeho uvedení do provozu však bylo dvakrát odloženo.

K dnešnímu dni bylo dokončeno jen 143 vozů Ajax, přičemž k dispozici má armáda pouze 26 jednotek. Žádná z nich však není plně funkční a stroje jsou tak využívány pouze k výcviku. Ve skutečnosti tedy nebylo dodáno ani jedno bojeschopné vozidlo. Plánované přezbrojení britské armády se tak s největší pravděpodobností značně pozdrží.  

AJAX Scout vehicle

Zveřejnil(a) Panzer Tracks dne Úterý 15. března 2016

Co se parametrů vozidla týče, plně funkční obrněnec nabízí dosti slušný výkon. V závislosti na úpravách a výzbroji se hmotnost vozidla pohybuje mezi 38–42 tunami. Stroj je poháněn motorem MTU Friedrichshafen V8 o výkonu 600 kW a ve výbavě má šestistupňovou převodovkou RENK HSWL 256B. Maximální rychlost vozidla je 70 km/h. Kvůli technickým problémům však byli operátoři Ajaxu schopni dosáhnout rychlosti jen 30 km/h.

Hlavní výzbroj tvoří 40mm kanón CT40 vyvinutý společností BAE Systems ve spolupráci s firmou Nexter. Na věži je pak umístěn koaxiální řetězový kanón L94A1 ráže 7,62 mm Kongsberg Protector Remote Weapon Station. Vozidlo řídí tříčlenná posádka, celkem však vůz pojme až 10 vojáků.  

Audit odhalil nedostatečné kontroly

V pátek 3. června zveřejnil PAC (Výbor dolní sněmovny pro veřejné finance) zprávu kritizující nejen zpoždění dodávky, nýbrž i vysoké náklady a samotnou nefunkčnost obrněných vozidel. Za posledních několik týdnů se přitom jedná již o druhou zprávu pojednávající o stagnaci programu Ajax. Kritika výboru se v podstatě neliší od auditu Národního kontrolního úřadu (NAO), jehož výsledky byly veřejnosti zpřístupněny v polovině minulého měsíce.  

Oba výše zmíněné dokumenty poukazují na problematický postoj výrobce vozidel – General Dynamics Land Systems UK [GDLSUK]. Společnost podle všeho nepochopila důležitost a náročnost programu Ajax a opakovaně činí špatná rozhodnutí, přičemž rovněž ze strany britské vlády a ministerstva obrany chybí příslušná kontrola. A to jak při řešení nastalých technických komplikací, tak při čerpání finančních prostředků. 

The new AJAX Armoured Vehicle #WOLF

Zveřejnil(a) WORLD Armed-Forces Elite Technology dne Čtvrtek 8. prosince 2016

Při prvních tréninkových jízdách byly u vozidel Ajax AFV zjištěny určité problémy, včetně nadměrného hluku a nepřiměřených vibrací. Tyto problémy se do dnešního dne nepodařilo odstranit. Vyjma samotných technických nedostatků vozu, v důsledku kterých utrpěl vojenský personál nejedno poranění, odhaluje zpráva PAC také další problémy, jež nepřímo ovlivňují národní bezpečnost a nepředvídatelně zvyšují výdaje v rámci britského obranného sektoru.

Vozidla Ajax stále nejsou plně bojeschopná, zatímco předchůdce Warrior je sice funkční, ale velmi zastaralý. Britské ministerstvo obrany tak musí momentálně investovat do údržby a modernizace obrněných vozidel Warrior, která jsou v provozu již od roku 1987 a na moderním bojišti zrovna dvakrát nevynikají. Ministerstvo obrany se tak dostává do poněkud svízelné situace, neboť jeho finanční prostředky rozhodně nejsou bezedné.

MO nemá o nefunkční stroje zájem

Národní kontrolní úřad (NAO) již v květnu upozornil na určité riziko, že problémy spojené s projektem by se mohly ukázat jako nepřekonatelné. V reakci na květnový audit pak mluvčí ministerstva obrany uvedl: Armáda nepřijme vozidlo, které nebude splňovat předpoklady pro výkon služby a daný účel.“ Zároveň však podotkl, že ministerstvo obrany s výrobcem na vyřešení problémů s hlukem a vibracemi i nadále spolupracuje.

Systém má být s ohledem na britské závazky vůči NATO plně funkční do roku 2025, ovšem obě výše zmíněné zprávy se shodují na tom, že termín s největší pravděpodobností dodržen nebude. Meg Hillierová, předsedkyně výboru Dolní sněmovny, ve svém výstupu uvedla, že zpráva NAO „vypadá jako kontrolní seznam shrnující selhání velkého projektu, kde se pokazilo téměř vše, co se pokazit mohlo.“

Co vše se musí změnit, aby Ajax mohl vstoupit do služby?

Zdroj: BBC, BulgarianMilitary, UKDefenceJournal

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Falešná rakovina nebo pomoc lidem v tíživé situaci: Podvodníci lákají z lidí peníze přes sociální sítě
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Co když se střetnou moderní tanky T-90M a Leopard 2: Stroje Ukrajiny jsou rychlejší, ale ruští vojáci mají lepší dovednosti
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jaká je ideální teplota v bytě a proč: Zdraví dospělí by neměli jít pod dvacet, senioři a nemocní po 18 °C
adbz.cz
adbz.cz
Starý chleba najde uplatnění při smažení i vaření vývaru. Přišla na to kdysi jedna moudrá hospodyňka