Vozidlo o hmotnosti 3,5 tuny disponuje hybridním motorem, modernizovaným odpružením i vestavěnými zvedáky umožňujícími samovyproštění z měkkého podloží.
Dne 6. března, během Mezinárodního veletrhu obranného průmyslu v Rijádu v Saúdské Arábii, představila společnost John Cockerill Defense nové obrněné vozidlo. Vůz dostal název Cockerill i-X a je navržen jako lehká obrněná platforma s modulární otočnou střeleckou věží. Představitelé společnosti John Cockerill uvedli, že Cockerill i-X může dosahovat bezkonkurenční rychlosti s mimořádnou mobilitou, a to v jakémkoli typu terénu.
Tři varianty střeleckých věž
Podle Thierryho Renaudina, prezidenta společnosti John Cockerill Defense, je Cockerill i-X ztělesněním podstaty zvláštních operací, které je třeba zvládat v bojovém prostoru za pomoci vyšší rychlosti, palebné síly, maskování a zabudované umělé inteligence. Při navrhování designu Cockerill i-X kladla firma důraz především na schopnost maskování. Vozidlo je vybaveno adaptabilní kamufláží a dokáže rovněž modifikovat svou vlastní infračervenou a akustickou signaturu.
Společnost John Cockerill uvádí, že model Cockerill i-X má být průlomovým bojovým prostředkem, primárně sloužícím k zajištění pozemní obrany. Vozidlo by mělo být schopno zasáhnout a pomocí řízených útočných prostředků zničit většinu hrozeb ještě předtím, než bude samo detekováno.
Zveřejnil(a) Agencja Lotnicza ALTAIR dne Úterý 8. března 2022
K dispozici jsou tři varianty střelecké věže, z nichž každá je sklopná, což usnadňuje nenápadný přesun vozidla. První varianta využívá 25mm automatický kanón se 120 náboji a přídavný 7,62mm kulomet. Druhá využívá 30 mm automatický kanón, rovněž se 120 náboji, a opět přídavný 7,62mm kulomet. Poslední varianta využívá 2 až 4 kulomety typu ATGM a přídavný 12,7mm kulomet. Společnost rovněž zvažuje integraci jiné střelecké soupravy, s odpalovacím systémem až pro sedm řízených střel.
Vozidlo disponuje balistickou ochranou
Model Cockerill i-X je poháněn hybridním motorem o výkonu 750/800 koní, díky němuž dosahuje maximální rychlosti 200 km/h na silnici, 160 km/h na pouštní trati a maximálního dojezdu 600 km. Mnohem pozoruhodnější je však důraz kladený na integraci snímačů a zbraní. Uživatelské prostředí pro komunikaci mezi člověkem a strojem je založeno na chytré přilbě Cockerill, která v daném prostředí poskytuje 360° orientaci a zároveň shromažďuje ucelené informace z TV/IR stabilizátoru. Přičemž zpracování dat je podporováno umělou inteligencí.
Tento elektrooptický systém s infračervenou kamerou a integrovaným laserovým zaměřovačem umožňuje dvoučlenné posádce detekovat cíle až do vzdálenosti 16,8 km. Zároveň lze data sdílet s ostatními vozidly Cockerill i-X a tím zefektivnit vyhodnocování situací v prostoru a na bojišti.
Firma uvádí, že vozidlo rovněž disponuje balistickou ochranou až do stupně 2 podle normy STANAG 4569 a protiminovou ochranou úrovně 3. Vozidlo Cockerill i-X s celkovou hmotností 3,5 tuny je vybaveno modernizovaným odpružením a vestavěnými zvedáky, umožňujícími samovyproštění z měkkého podloží. Rovněž je navrženo pro přepravu letadly, vrtulníky a pro výsadek za použití padáku.
Tento koncept vysoce mobilního, lehkého, ale zároveň velmi výkonného pozemního vojenského vozidla by se dal podle všeho docela dobře využít, poněvadž mnohé moderní konflikty, zejména na Blízkém východě, v severní Africe a v zemích, jako je Sýrie a Libye dokazují, že i domácí kutilské pickupy s instalovanými těžkými zbraněmi mohou sloužit jako velice efektivní zbraně.
A to i v boji proti regulérním ozbrojeným silám, využívajícím těžkou pancéřovou techniku. Pokud se Cockerill i-X dostane do sériové výroby, mohlo by se vozidlo s ATGM či automatickým kanónem na sklopné věži stát velmi zajímavým přínosem pro západní armády i v oblasti zpravodajské činnosti.
Jak velký vojenský potenciál se podle vás skrývá ve vozidle?