Některé ozbrojené síly již experimentují s jinými než konvenčními pohony. Nejen kvůli ekologii, mohou mít i jiné výhody využitelné na bojišti.
Francouzská společnost Arquus v letošním roce představila vylepšenou verzi svého lehkého obrněného vozidla Scarabee. Jde o unikátní platformu, které ale má šanci uspět v projektu na evropské obrněný systém s vysokou mobilitou. Automobil totiž v sobě spojuje unikátní schopnosti, vysokou ochranu posádky a v poslední představené modifikaci i velkou palebnou sílu, která si je schopna poradit i s tankem.
Protitanková raketa zasáhne i na čtyři kilometry
Původní verze vozidla totiž byla vyzbrojena dálkově ovládanou věží Hornet, osazenou především kulometem ráže 7,62 milimetru. V nejnovější modifikaci je ale k věži připojeno i odpalovací zařízení s protitankovou raketou Akeron MP středního dosahu. Tato raketa o hmotnosti 15 kilogramů má dosah více než čtyři kilometry a má infračervené, případně optické navádění. Její hlavice je schopna prorazit pancíř o síle větší než je 1 000 milimetrů RHAe.
To není vše. Současně se firma spojila se společnosti Michelin, která pro vozidlo vyvinula nový typ pneumatik. Využila k tomu zkušeností vývoje pneumatik používaných v zemědělských strojích. Nová pneumatika pro bojové vozidlo má ochranu proti propíchnutí, systém změny tlaku a zároveň vysokou přilnavost, což umožní jízdu i v nepříznivých podmínkách. Zároveň konstruktéři dbali na to, aby byla při jízdě co nejméně hlučná.
Právě bezhlučná jízda je totiž jednou ze značných výhod tohoto obrněného automobilu. To je totiž vybaveno buď hybridním nebo plně elektrickým pohonem, které na rozdíl od konvenčního benzínového nebo dieselového motoru nevydává hluk. To vozidlu umožňuje provádět průzkumné nebo bojové mise v blízkosti nepřítele, aniž by bylo odhaleno. Ve spojení se systémem nočního vidění je vhodné pro nasazení v noci.
Snadno ho přepraví i těžký vrtulník
Scarabee je lehké vozidlo v provedení 4×4. Je 5,25 metru dlouhé, 2,1 metru široké a dva metry vysoké. Jeho celková hmotnost dosahuje osmi tun, je tedy i snadno přepravitelné vzduchem, například vrtulníkem Chinook. Uvnitř vozu je místo pro čtyři vojáky, kteří jsou vybaveni interkomem, aby spolu mohli bez problémů komunikovat. V kabině jsou chráněni proti palbě z ručních zbraní a výbuchům min a improvizovaných náloží.
Obrněný vůz je schopen dosahovat rychlosti až 130 kilometrů v hodině. Překoná svah o maximálním sklonu 60 procent a z boku 40 procent. Zdolá příkop o šířce až 90 centimetrů a přejede 40 centimetrů vysokou překážku. Automobil je schopen přebrodit i vodní toky do hloubky 80 centimetrů. Do vozidla lze namontovat i systém řízení bitvy Arquus Battlenet.
Vozidlo existuje ve třech základních verzích. První je upravena pro potřeby speciálních jednotek. Druhá je pak určena k průzkumu a třetí k protiteroristických a bezpečnostním operacím, a to i v městském terénu. Kromě kulometu nebo rakety Argus může být vůz vyzbrojen i granátometem ráže 40 milimetrů nebo speciální senzorovou hlavou. Průzkumná verze by měla mít i kanon ráze 30 milimetrů. Dovybavit ho lze i odpalovačem kouřových granátů.
Jak se díváte na možnost hybridního či elektrického pohonu vojenských vozidel?