Sherpa 2AM, spojení osvědčeného obrněného vozidla a drážkovaného minometu představuje neobyčejně účinnou zbraň

Pěchota během svých akcí potřebuje palebnou podporu, která by dokázala účinně eliminovat nepřítele. Největším problémem ale bývá mobilita a přesnost zbraní.

i Zdroj fotografie: Thales
                   

Jednou z důležitých schopností armád je poskytování palebné podpory vlastní pěchotě. Jak ukazuje konflikt na Ukrajině, velkou roli hraje nejen dělostřelectvo, ale na kratší vzdálenosti i minomety, které mohou být v mnoha situacích zbraní rozhodující situaci na bojišti. Jejich problémem je často příliš malá ráže, aby byly lehké, ale také přesnost, jež není stoprocentní. S řešením nyní přichází francouzsko-španělská aliance firem, která vyvinula systém nazvaný Sherpa A2M.

Spojením osvědčených systémů vznikne ještě lepší

Jde vlastně o spojení osvědčených zbraňových systémů v jeden, na kterém pracují francouzské společnost Arquus a Thales spolu se španělskou NTGS. Přišly s konceptem, jenž umístil osvědčený těžký minomet s drážkovanou hlavní na obrněné vozilo, které je používané v mnoha armádách. Zůstaly zachovány výhody obou systémů a ve vozidle je navíc dostatek prostoru k tomu, aby vezlo pro minomet znatelně větší zásobu munice, než je v poli běžné.

Sherpa A2M je minometná platforma, která má 120mm drážkovanou minometnou hlaveň Thales a mobilní minometný systém Alacran, na výstavě Eurosatory 2022 pojmenován jako Deployable Mortar System firmy New Technologies Global Systems (NTGS). Podvozek nové zbraně tvoří obrněné vozidlo Sherpa Light. Jde o automobil, jenž je v různých verzích vyráběn již od roku 2006.

Zveřejnil(a) GreenTree Group dne Sobota 18. června 2022

V licenci ho vyrábějí v Brazílii, ale také v USA. Ve své výzbroji ho mají nejen francouzské ozbrojené síly, ale nakoupilo ho více než 10 dalších armád po celém světě. Výrobce, společnost Arquus Defense Insight, udává, že platformy Sherpa jsou velmi úspěšné v provozu u francouzské armády i řady zahraničních zákazníků pověstných pro své náročné a různorodé terénní podmínky, jako je Egypt, Indonésie a například Katar.

V základu jde o 5,9 metru dlouhé a 2,2 metru široké vozidlo, které má podle verzí a pancéřování hmotnost 7,7 až 9,8 tuny. Je v něm prostor až pro pět členů posádky a náklad o hmotnosti až čtyři tuny. Vůz poskytuje vysokou míru ochrany proti palbě ručních zbraní, střepinám, minám a nástražným systémům, je chráněn ochranou certifikovanou STANAG 4569. Zároveň je vysoce mobilní.

Na silnici dosahuje rychlosti až 120 kilometrů v hodině a jeho dojezd může být až 900 kilometrů. Ve verzi Sherpa A2M jsou minomet, střelivo a další zařízení umístěné v zadní části vozidla a tvoří jeho užitečné zatížení zcela v limitu nosnosti vozidla. Všechny schopnosti vozidla i prostor pro posádku až čtyř mužů tak zůstaly zachovány. Pohotovostní hmotnost vozidla přidáním zbraně, munice a vybavení vzrostla jen nepatrně na 11,5 tuny.

Drážkovaný minomet je velmi přesný

Jako hlavní zbraň byl zvolen minomet ráže 120 milimetrů s drážkovanou hlavní, která byla vyvinuta společností Thales. Její výhoda oproti klasickým minometům s hladkou hlavní je především větší přesnost. Podle provedených testů tato zbraň ve spojení s moderními automatickými zaměřovacími systémy, jež jsou ve vybavení Sherpa A2M, může správně zaměřený cíl zničit jednou ranou tam, kde minomety s hladkou hlavní potřebují vypálit rány čtyři.

Přechod z jízdy do palebné pohotovostní polohy nebo naopak trvá 35 sekund (k zahájení palby) a 25 sekund (k odjezdu po posledním výstřelu). Součástí dodávaného komplexu je digitální systém řízení palby minometu. Zaměření minometu trvá 8 sekund. Kromě minometu vozidlo unese celkem 52 minometných nábojů ráže 120 mm, z toho 40 v pohotovostních schránkách na zádi vozidla

iZdroj fotografie: Thales
Sherpa A2M se sklopeným minometem

Minomet může vystřelit 12krát v první minutě, pokud má posádka vše připravené k rychlému nabíjení. Běžná dlouhodobější rychlost střelby je ale plus minus čtyři výstřely za minutu, neboť minomet se nabíjí ručně, i když odpal a zaměření probíhá z kabiny osádky.

Počítá se s použitím laserově naváděné munice

Minomet se po dosažení místa střelby vyklopí elektrohydraulicky na zádi na mechanickém rameni za vozidlo a opře se svojí základnou o zem. Rázy při výstřelech tak nijak nezatěžují samotný vůz. Další výhodou zbraně je kromě její přesnosti i na minomety mimořádně dlouhý dostřel. S běžnými náboji minomet zasáhne cíl ve vzdálenosti až 8,2 kilometrů.

Při použití raketově poháněných granátů se dostřel prodlouží až na 13 kilometrů, což umožňuje provést minometnou palbu v dostatečné vzdálenosti od nepřítele. Počítá se navíc s tím, že by Sherpa A2M mohl používat i laserově naváděnou munici, což by jeho přesnost a efektivitu ještě zvýšilo. Na střeše vozidla výrobce instaluje dálkově ovládanou stanici s pohyblivým kulometem ráže 7,62 milimetru, který slouží k obraně posádky v případě bezprostředního napadení.

Na Eurosatory 2022 byl Sherpa A2M představen se zbraňovým modulem Hornet Lite RCWS s kulometem MG. Vozidlo je zcela soběstačnou jednotkou, a to i energeticky po delší dobu, a je vybaveno informačním systémem elektronického on-line spojení, které veliteli zprostředkovává průběžné informace o poloze cílů a o celkové okolní situaci. V případě nutnosti je Sherpa schopen ve velmi krátké chvíli opustit místo, odkud prováděl palbu, a zaujmout novou pozici.

Systém Alacran ještě s původní hladkou hlavní 120 mm nakoupila i Ukrajina, instalovala ho na svém pancéřovaném vozidle Bars 8 4×4 a zařadila ho do výzbroje od roku 2019 jako Bars-8MMK. Technicky je téměř identický se systémem Sherpa A2M a funguje na stejném principu, vznikl však dříve! Bližší informace o jeho používání na frontě ovšem chybí.

Jak se díváte na kombinaci těžkého minometu a mobilního obrněného vozidla?

Zdroj: Thales, DefenceBlog, EdrMagazine

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články