Podvozek ruského Objektu 640 vycházel z tanku T-80. Trup tanku byl rozšířen a vozidlo dostalo věž bez osádky, ta seděla v dobře chráněném trupu.
V roce 2018, během předvádění armádního opravárenského a vyprošťovacího vozidla BREM-84 Athlet v Charkově, se na videu společnosti Ukroboronprom objevilo ještě další vozidlo, které svou originální konstrukcí na sebe strhlo pozornost nejednoho armádního odborníka. Pro svou podobnost s ruským problematickým Objektem 640, který nakonec na bojiště nikdy nevyjel, dostal tajemný a poněkud zvláštně vzhlížející charkovský tank přezdívku ukrajinský Černý orel.
Původ a určení obrněnce jsou nejasné
Ačkoli přesný původ obrněného vozidla nebyl dodnes potvrzen, tisková agentura Vestnik Mordovia uvádí, že se jedná o výsledek dlouholetého, téměř 20tiletého ukrajinského armádního projektu. A jak se na první pohled zdá, vozidlo je modifikací konstrukce těžkého bitevního tanku BMT-72 s věží sovětského bojového tanku T-72. Ukrajinský BMT-72 byl experimentálním bitevním tankem, jenž vycházel z modernizovaného tanku T-72.
Obrněnec byl speciálně upraven pro přepravu pěchoty, v důsledku čehož byl často označován jako těžké pěchotní vozidlo. K obsluze tohoto nestandardního pancéřovaného vozidla byla zapotřebí tříčlenná posádka. Přičemž pojmout dokázalo dalších až 5 členů výsadku. BMT-72 byl totiž určen k přepravě vojáků na bojiště pod plnou pancéřovou ochranou. Tank si tak vezl svoji vlastní bezprostřední pěchotní podporu. S pomocí výsadků byl pak takovýto obrněnec teoreticky schopen dobývat a udržovat dobytá území po znatelně delší dobu.
Podobné schopnosti mají v současnosti pouze izraelské bitevní tanky třídy Merkava. Oproti původnímu tankovému podvozku vycházejícímu z T-72 byl však podvozek ukrajinského Černého orla prodloužen o jedno kolo pojezdu. Následným prodloužením korby tanku v ní tak vznikl prostor pro až pětičlenný výsadek. Poklopy vedoucí do kabiny dopravovaných pěšáků jsou pak umístěny na vrchu korby jednak bezprostředně za věží a jednak před motorovým a převodovým prostorem.
I když celý stroj působí celkem impozantně, při bližší prohlídce se dá na konstrukci vozidla nalézt mnoho problematických a technicky nedotažených konstrukčních řešení. Například vojáci vezení jako výsadek v korbě nemohou s posádkou v tanku ve věži efektivně spolupracovat a naprostou konstrukční chybou je, že již zmíněné poklopy určené pro výstup vezených vojáků jsou při otočení věže hlavní dopředu (což je nejběžnější poloha v boji, pochopitelně!) v podstatě kompletně zablokovány.
Pozorovatelé také považují za poněkud zvláštní, že z velitelského poklopu byl odstraněn dálkově ovládaný protiletadlový systém. V důsledku viditelných technických nedostatků tak celá konstrukce působí přinejmenším nedotaženě. A ačkoli od prvních zpráv o novém ukrajinském tanku uplynulo již pár let, stále není zcela jasné, zda se ukrajinský Černý orel někdy na bojišti skutečně ukáže.
Odborníci dnes spíše spekulují o tom, že se jedná asi pouze o maketu sestrojenou pro propagační účely společnosti Ukroboronprom, nebo o urychleně a improvizovaně vyrobené vozidlo, které mělo dokládat výsledek dlouhého vývoje dotovaného štědře vládou, přičemž peníze se kutálely poněkud jinam. I to je bohužel dnešní ukrajinská realita.