Tank byl cesta, jak vybřednout z patu zákopové války. Jeho tvůrci asi ani netušili, jak změní styl válečnictví

Hlavní bitevní tank i přes rozvoj protitankových zbraní zůstává jednou z nejdůležitějších zbraní pozemní války. Bez něj by nešla vykonat celá řada operací.

i Zdroj fotografie: Andrew Skudder / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Během prvního roku 1. světové války všechny strany na bojišti zjistily, že ustrnuly na mrtvém bodě. Pokud měly strany konfliktu zhruba stejnou sílu, nebyla šance, aby jen za pomoci pěchoty a dělostřelectva prolomily řady zákopů bitevní linie. Stratégové a inženýři se proto snažili přijít s nějakým objevem, který by patovou situaci na bojišti vyřešil a zajistil vítězství. Tím nejlepším nápadem se ukázalo být ozbrojené pancéřované vozidlo na pásech, dnes nazývané tank.

Kola se na bojiště nehodila

Nápad na obrněné vozidlo vybavené zbraněmi samozřejmě nevznikl až po vypuknutí 1. světová války. Plány na něj měl již třeba Leonardo da Vinci. Existovaly i obrněné vlaky, ale ty byly omezeny kolejemi. Ale až konstrukce dostatečně výkonných spalovacích motorů umožnila stavět obrněná vozidla. Ovšem na kolech a ta se do rozbahněného a krátery, zákopy a dalšími překážkami posetého bojiště absolutně nehodila. Bylo třeba vymyslet jiný způsob.

Tím se nakonec ukázaly být pásy, které byly známé ze zemědělských strojů. Z popudu Winstona Churchilla vznikla v únoru 1915 Landship Committee, jež měla vhodné obrněné vozidlo vyvinout. Hlavní roli hráli nakonec poručík Walter Gordon Wilson a ředitel továrny na výrobu zemědělských strojů William Tritton. Ti přišli se strojem, jenž se nazýval Malý Willie. Ten se stal prvním úspěšným prototypem, ze kterého se měl stát budoucí tank. Sloužil k testování a ověření použitých a vymyšlených technologií.

iZdroj fotografie: Public Domain
Mark I

Samotné jméno zbraně je dítětem vojenského utajení. Britům bylo jasné, že německá rozvědka pátrá po všech informacích, které by prozradily, na čem konstruktéři zbraní pracují. Proto byl celý vývoj zbraně maskován jako konstrukce nádrže na vodu, jíž se v angličtině říká tank. Úředníci a vojáci toto označení používali tak často, až se nakonec ujalo jako jméno zbraňového systému.

Poprvé nasazen v září 2016

Úpravy na koncepci tanku pokračovaly a nakonec byl na začátku roku 1916 objednán první sériově vyráběný stroj označený jako Mark I. Bylo to vozidlo kosočtvercového tvaru s pásy kolem celého boku. Vážilo přes 30 tun a jeho osmičlennou posádku chránil pancíř o síle 6 až 12 milimetrů. Vyzbrojeno bylo buď děly (otec), nebo kulomety (matka) po stranách. Poprvé byl tank nasazen 15. září 1916 během bitvy o Flers-Courcelette, i když zprvu se jako příliš úspěšný nejevil. Britové do konce války vyrobili ještě několik zmodernizovaných verzí.

Německo postavilo tanky až mnohem později, své stroje A7V představilo až v roce 1918 a bylo jich postaveno jenom několik. I Francie se pokoušela tanky vyvinout, ale její počáteční CA 1 a Saint-Chamond byly totální propadáky. Nakonec v roce 1917 přišla s tankem Renault FT. Ten byl ve své době naprosto revoluční, protože měl jako první na světě plně otočnou vyzbrojenou věž. To je koncepce, která se až na výjimky, jakou byl třeba švédský S-tank, používá dodnes.

Které stroje jsou podle vás nejúspěšnější tanky historie?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články