Tanky budoucnosti pojedou na elektřinu: Trend elektrifikace se pomalu dostává k veškeré vojenské technice

Elektricky poháněná vozidla byla ještě před relativně krátkou dobou neefektivní, ale vývoj technologií je umožnil používat masověji. Na řadě mohou být zbraně.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Polska
                   

Současné tanky a další těžká obrněná vozidla mají motory poháněné naftou nebo benzínem. Vzhledem k tlaku na ochranu životního prostředí a stále více preferovanou elektromobilitu lze předpokládat, že se tento trend nevyhne armádám. V relativně krátké době se tak můžeme dočkat tanků a bojových vozidel, jež budou mít hybridní pohon, či dokonce plně elektrický. Přineslo by to mnohé výhody, ale také to znamená překonat řadu technologických problémů.

Obrněná divize potřebuje spoustu paliva

Fosilní paliva se pro pohon tanků používají již od jejich prvního nasazení v roce 1916. Jelikož jsou tanky silně pancéřované, aby vydržely palbu nepřítele, a tím pádem i těžké, potřebují silné motory. To s sebou však přináší velkou spotřebu paliva, protože takový motor prostě úsporný být nemůže. Třeba americká obrněná divize spotřebuje kolem 2 milionů litrů paliva denně. Během jejího postupu to znamená, že ji neustále musí zásobovat velké množství cisteren.

Nejde jenom o tanky. Palivo potřebují i bojová a obrněná vozidla, samohybné dělostřelectvo a další automobily včetně těch zásobovacích. Zavedení hybridních nebo elektrických pohonů by tuto obrovskou spotřebu nafty a benzínu výrazně snížilo. Navíc zásobovací konvoje jsou snadným cílem útoků, což bylo možné pozorovat například při pokusu Ruska obsadit Kyjev, kdy se jeho zásobovací linie natáhly a Ukrajinci na ně úspěšně zaútočili. Také by to znamenalo větší ohled k životnímu prostředí.

Elektrické tanky by se pohybovaly nehlučně

Elektrický pohon by měl pro vojáky i další přednosti –⁠ je totiž tichý. Motory dnešních obrněnců jsou velmi hlučné a přítomnost strojů tak nelze před nepřítelem utajit. Některé armády již mají minimálně elektrické automobily nebo motocykly. Vojáci si je pochvalují hlavně pro jejich tichý provoz při průzkumu. Například ukrajinští odstřelovači zase používají bezhlučné elektrické motocykly. Také by se eliminovala hrozba vzplanutí paliva při zásahu. I když i elektrické vozidlo může začít hořet a velmi obtížně se hasí.

Na vývoji elektrických obrněnců pracují například v USA nebo ve Velké Británii a lze předpokládat, že i v dalších zemích. Tím, jak se zlepšila efektivita baterií, se řeší problém dosahu tanků, ale oříškem zůstává jejich dobíjení, protože v místě bojiště nemusí být zdroj elektřiny. Nesmyslné by bylo používat třeba dieselové generátory, jelikož to by stejně znamenalo dopravovat na místo velké množství paliva, což by nebylo ekologické. Lze samozřejmě dopravovat dobité bloky baterií z míst, kde elektřina je, avšak to by opět znamenalo obrovský logistický problém.

Teoreticky je možné, že se najde zdroj elektřiny, který by byl mobilní, například rozložitelné solární elektrárny. Trochu jako ze sci-fi může působit nápad na mobilní jadernou elektrárnu nebo nějaký podobný systém, ale ani takový vývoj není během let vyloučený. Samozřejmě tato dobíjecí místa se zdroji by musela být extrémně dobře chráněna, protože jejich vyřazení by armádu doslova znehybnilo. V případě jaderného zdroje by navíc hrozila kontaminace radioaktivním materiálem v okolí poničeného zdroje.

Jak reálné je, že někdy budou vojenská vozidla ve velkém počtu poháněna elektřinou?

Zdroj: TechInsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články