Ukrajina má vlastní obrněné vozidlo Kozak-2 na přepravu vojáků. Dokonce pro něj našla zájemce i v zahraničí

Armády pro přepravu využívají obrněné vozy, které vojáky musí chránit nejen před palbou ručních zbraní. Velikou hrozbou jsou miny a nastražené nálože.

i Zdroj fotografie: Uživatel VoidWanderers / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ukrajinský zbrojní průmysl, který se částečně vyvinul ze sovětského a částečně vznikl na komerční bázi, dokáže vyrábět i velmi moderní zbraně. Jednou z takových konstrukcí je obrněný automobil typu MRAP, který se může rovnat i některým západním. Jde o třídu Kozak, která existuje v několika variantách. Nejznámějším a v armádě zavedeným je Kozak-2.

Využili osvědčeného podvozku Iveco

Výzkumná a produkční asociace PRACTIKA z Kyjeva, která vozidlo vyrábí, první verzi představila již v roce 2009. Vozidlo nestavěla od začátku, využila osvědčeného podvozku EuroCargo 4×4 od společnosti Iveco. Dne 30. 11. 2014 byl představen prototyp pancéřované přepravní verze KOZAK-2 na cvičišti ve výcvikovém středisku Národní gardy u obce Novyje Petrovcy, 7. 3. 2015 bylo oznámeno zahájení sériové výroby a vzápětí byla první série vozidla připravena k dodání.

iZdroj fotografie: Národní garda Ukrajiny / Creative Commons / CC BY-SA
Kozak-2 ukrajinské Národní gardy

První várku Národní garda obdržela v červenci 2015. Nyní je má i ukrajinská armáda a pohraniční stráž a zájemci je testují v Indonésii a Bangladéši. Vozidlo je 7 150 mm dlouhé, 2 500 mm široké, standardní výška činí 2 760 mm, se střeleckou věží 3 370 mm. Hmotnost vozidla Kozak-2 je podle výbavy a namontované ochrany až 15 tun. Pojme až 2+10 ozbrojených vojáků. Ti jsou chráněni pancířem proti průbojným střelám z ručních zbraní, který splňuje požadavky balistické ochrany dle DSTU 3975 v rozsahu PZSA-5.

Dno vozidla je konstruováno jako protiminová ochrana odolná proti nástražným výbušným systémům v rozsahu dle NATO STANAG 4569 ANNEX B Level 2a a 2b, tj. odolá explozi až tří kilogramů TNT. Zajišťuje to mimo jiné vytvarování dna vozidla do V. Vozidlo má světlou výšku 350 mm, přední nájezdový úhel činí 33 stupňů, a používá velkorozměrové pneumatiky pro snadnější průchodivost terénem.

Základní verze má bohatou výbavu

Dieselový motor Iveco o objemu 5,9 l je přeplňovaný, má maximální výkon 206 kW a maximální točivý moment až 1 250 Nm při 2 100 otáčkách za minutu. S manuální šestistupňovou převodovkou ZF (+ 1 rychlost vzad) vozidlu udělí rychlost až 120 kilometrů v hodině. Na plnou nádrž po silnici může automobil ujet až 1 000 kilometrů. Zvládne brodění až do hloubky 1,4 metru. Už v základní verzi je auto vybaveno GPS navigací, klimatizací, zadní kamerou, elektrickým navijákem a zařízením pro radiační a chemický průzkum.

Může být i ozbrojeno. Na horní části korby bývá v malé částečně pancéřované otočné věži namontován kulomet ráže 7,62 mm typu PKMS nebo ráže 12,7 mm typu NSVT či jeho ukrajinského derivátu KT.12,7. Instalovat jde i granátomet 30 mm typu AGS-17 nebo KBA-117, nebo 40timilimetrový domácí granátomet UAG-40. Ale na střechu lze místo střelecké věže umístit i jiná zařízení, například pro vedení radioelektronického boje.

Vůz má na každé straně dvoje dveře a v zadní části pak další dvojité, aby z něho mohla osádka rychle vystoupit. V zadních dveřích jsou otvory umožňující střelbu pěchotními zbraněmi vezeného mužstva. Vozidel bylo vyrobeno údajně kolem 245 kusů, jiné prameny však říkají, že ukrajinská armáda disponuje pouze přibližně 100 kusy tohoto pancéřovaného kolového transportéru.

Vozidlo bylo v letech 2018–2019 modernizováno na verzi Kozak-2M1 a od roku 2021 přichází postupně v této nové verzi do výzbroje ukrajinských speciálních sil. Kromě jiného se u této verze zvýšila odolnost proti minám až na úroveň požadavků NATO STANAG 4569 ANNEX B Level 3, tj. má být odolné i proti 6kg minám. Novým konstrukčním řešením nezávislého zavěšení kol se zvýšila světlá výška vozidla při nezměněných jízdních vlastnostech až na 500 mm.

Jak hodnotíte úroveň některých zbrojních systémů produkovaných Ukrajinou?

Zdroj: ArmyTechnology, MilitaryFactory

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články