Jediné na světě, Ukrajina stihla ještě před ruskou invazí představit BVP Kevlar-E. Mělo být „nepolapitelné“, ale slehla se po něm zem

Nástupcem sovětských typů bojových vozidel pěchoty se měl stát ukrajinský Kevlar-E, který nad nimi má navrch. Jenomže teď „nikdo“ neví, kde jeho jediný prototyp je.

Ukrajinské BVP Kevlar-E i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Ukrajina má ve výrobě různých obrněných vozidel dlouhou tradici, a není proto překvapením, že se těsně před ruskou invazí konstruktéři pokoušeli sestrojit i nové bojové vozidlo pěchoty. Neslo název Kevlar-E a pravděpodobně existoval (nebo možná ještě existuje) jediný prototyp. Na začátku ruské invaze byl zaznamenán při obraně Charkova, ale od té doby je jeho osud neznámý. Není tedy jasné, jestli bude mít tento unikátní systém nějaké pokračování.

Armáda Ukrajiny měla jen stará sovětská BVP

„Žlutomodrá“ země měla – a vlastně dodnes má – ve výzbroji zejména bojová vozidla pěchoty založená na sovětských platformách BMP-1 a BMP-2. V době svého vzniku byla světovou špičkou, ale dnes mají řadu nedostatků; počínajíc slabou ochranou, přes zastarávající zbraně, které už si s nepřítelem tak dobře neporadí. I když existovaly některé modernizační programy, bylo možné aplikovat úpravy kvůli konstrukci jen velmi omezeně.

Zadní pohled na Kevlar-E iZdroj fotografie: Uživatel VoidWanderer / Creative Commons / CC BY-SA
Zadní pohled na Kevlar-E na výstavě v Kyjevě v roce 2021

Ukrajinské BVP představila domácí firma UkrInnMash v roce 2017, ale prototyp dokončila až o čtyři roky později, tedy nedlouho před ruskou invazí. Jeho základem se stal starý, ale osvědčený, sovětský podvozek využívaný například u samohybné houfnice 2S1 Gvozdika, která se stala najednou obětí ukrajinského dělostřelectva. BVP Kevlar-E ovšem dostalo jiný motor, k jeho obsluze je pak potřeba 3členná osádka, a v zadním prostoru je prostor pro 6členný výsadek.

BVP Kevlar-E se umí plavit je rychlé

Údaje o hmotnosti vozidla se v různých zdrojích liší, některé udávají 15,5 tun, jiné až 18,5. Shodně ale uvádí, že má dosahovat rychlosti až 70 km/h, a dokonce se dokáže plavit rychlostí 5 kilometrů v hodině, přičemž dojezd je udáván až 600 kilometrů. Ani Kevlar-E však podle všeho nevyřešil problém sovětských BMP-1 a BMP-2, takže má mít ochranu jenom proti střelám ráže 7,62 milimetrů, což je na moderní BVP velmi málo. Své o tom vědí i Poláci, kteří si nedávno objednali 1 400 domácích BVP Borsuk.

Na podvozku je umístěna dálkově ovládaná věž s rychlopalným kanonem ráže 30 milimetrů, který je doplněn lehkým kulometem. A i když nikdy nebyla taková konfigurace představena, výrobce tvrdil, že lze na věž umístit i protitankové řízené střely. Co se nyní s unikátním prototypem stalo, není jasné, v únoru 2022 pomáhal v Charkově, ovšem neexistuje žádné potvrzení, že by byl zničen. Je možné, že bylo BVP Kevlar-E pouze staženo a ukrajinská armáda čeká na vhodný okamžik k nasazení, ale jelikož dostane západní BVP, je možné, že skončí projekt u ledu.

Ukrajinské BVP Kevlar-E

Co se mohlo s BVP Kevlar-E stát?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články