Moderní obrněné transportéry jsou jednou z nejdůležitějších zbraní pěchoty. Dokáží ji přepravovat na dlouhé vzdálenosti, chránit a bojovat dokonce i s tanky.
Ukrajina obdrží další zbraně, které by jí měly pomoci bojovat s ruskou invazí v rovinách Donbasu. Tentokrát jde o obrněné transportéry, které jsou pro tuto úlohu velmi vhodné. Dánsko se totiž rozhodlo, že napadené zemi pošle ze svých zásob obrněné transportéry Piranha III ve verzi 8×8. Jde o vozidlo, které je v mnoha modifikacích ve výzbroji řady armád světa.
Po těžkých zbraních napadení země volá
Kolik přesně těchto vozidel bude a v jakých modifikacích, zatím není známo. Vyskytují se v řadě verzí a mívají i rozdílnou výzbroj. Dánsko Ukrajině pomáhá dlouhodobě, nejprve začalo posílat neprůstřelné vesty a lékařské vybavení. Později pak dodalo i protitankové rakety M72 LAW a protiletadlové komplety FIM-92 Stinger, Obrněná vozidla by ale představovala formu těžkých zbraní, po kterých Ukrajina naléhavě volá.
Vozidla Piranha III jsou součástí rozsáhlé rodiny obrněných transportérů, která začala od roku 1972 vyrábět švýcarská společnost Mowag, jež je nyní součástí zbrojního koncernu General Dynamics. Existují v mnoha velikostech od verze 4×4 až po doslova obří 10×10. Ovšem Piranha III 8×8 a od ní odvozené stroje jsou jedny z nejpoužívanějších na světě. Vychází z nich například americké obrněné transportéry Stryker.
Dánské transportéry mají zesílenou ochranu
V současné době dánské ozbrojené síly používají vozidla Piranha IIIH a Piranha IIIC, což jsou vylepšené verze původní Piranha III. Mají například zesílený pancíř, aby odolaly větší paletě projektilů. Na vozidlo lze namontovat různé druhy zbraní. Může zde být jen kulomet nebo věž s rychlopalným či tankovým kanonem ráže 105 milimetrů, případně minomet. Obrněné transportéry jsou osazeny i protitankovými střelami, například TOW.
Vozidlo je 6,5 metru dlouhé a 2,5 metru široké. V základní verzi je dva metry vysoké, pokud má instalovanou věž nebo zbraňové systémy, může se jeho výška samozřejmě zvětšit. Jeho základní hmotnost je 10,5 tuny, ale opět platí, že nainstalované zařízení případně posílený pancíř mohou hmotnost výrazně navýšit. Vozidlo má tříčlennou posádku a uveze výsadek devíti vojáků.
Vozidla bývají vybaveny několika druhy motorů. Na silnici mohou dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině a jejich dojezd na plnou nádrž je až 780 kilometrů v hodině. Že jsou schopné i dalekých cest, mohou dokazovat relativně časté přejezdy amerických vozidel Stryker přes Česko. Ty jsou úpravou kanadských LAV III, které ze základní Piranha III přímo vycházejí.
Jak nápomocné budou Ukrajině moderní obrněné transportéry?