S posledním sněhem se u nás konal také velký vojenský výcvik, který byl zaměřen speciálně na řízení vozidel ozbrojených sil.
Každý armádní řidič musí za svou kariéru splňovat mnoho přísných podmínek a pravidelně tak prochází poctivým výcvikem, který tyto vojáky učí správnému manévrování s vozidly, a to za jakýchkoliv podmínek. Důležité pro ně je, aby se uměli bezchybně pohybovat v jakémkoliv terénu a za jakýchkoliv klimatických i dalších podmínek.
Navíc jsou speciálně školeni pro zvládání kritických situací a nemělo by je proto vyvézt z míry naprosto nic. K tomu je mimo odborných a kvalifikačních předpokladů nezbytně nutný také dobrý psychický i fyzický stav a množství nasbíraných zkušeností právě z těchto speciálních výcviků.
Příprava na krizové situace
Každý výcvik je pro armádní řidiče vždy jiný a nabízí řadu úprav a vylepšení tak, aby tyto řidiče dokonale připravil na jakoukoliv možnou situaci, které by mohli čelit. Letošní březnový výcvik byl proto zaměřen právě na komplikace v terénu. Celkem 45 řidičů tedy čekaly vozy Tatra T-815 a Landrover 110, krom toho však také pěkně náročná terénní cesta a ztížené klimatické podmínky.
Trasa, která byla jeden kilometr dlouhá nabízela až 8 různých stupňů zátěže v podobě extrémního stoupání i klesání, maximálního bočním náklonu, couvání ve stísněném prostoru a mnoho dalšího. Celý výcvik probíhal pod vedením špičkových a vysoce kvalifikovaných učitelů armádní autoškoly, kteří výkony jednotlivých řidičů hodnotili ihned z místa kabiny spolujezdce. Při výcviku byly rovněž dodrženy veškeré hygienické opatření, včetně dezinfekce vozů a nošení roušek.
Jako na horské dráze
Tento výcvik je velmi dobře hodnocen nejen z hlediska účinnosti a přípravy na různé situace, ale i samotní účastníci tvrdí, že čím náročnější a extrémnější podmínky, tím je to více baví a více jim to přinese. Nejrůznější výmoly, hrboly, příkopy, prudké rozdíly v stoupání a klesání, kamenité úseky a mnoho dalšího tedy podle jejich slov ve spojení s prudkým venkovním mrazem a vrstvou sněhu připomínaly dokonce horskou dráhu.
V konečném hodnocení tento výcvik každý z účastníků zvládnul velmi dobře a opět své možnosti a schopnosti, nejen v řízení ozbrojených vozidel, ale také v jejich údržbě, posunuli na vyšší stupeň. Podle slov kapitána Martina Machytky, který je učitelem vojenské autoškoly již 15 let, jsou tyto výcviky nesmírně důležité. Jízdní vlastnosti vojáků totiž musí být zcela dokonalé a bezchybné a musí umět vojenský vůz držet dokonale pod kontrolou.