Velitel gruzínské legie na Ukrajině by rád získal speciální terénní elektrokola Atom pro své odstřelovače

Práce odstřelovače si vyžaduje mnoho dovedností. Jednou z nejdůležitějších je nepozorovaně zaujmout své pozice, ale také se z nich v tichosti co nejrychleji dostat.

i Zdroj fotografie: Pxhere
                   

Jednotky bojující na straně Ukrajiny s Ruskem často využívají neortodoxní postupy. Zkostnatělá ruská vojska tím nezřídka značně překvapují a dosahují tak velkých úspěchů. Mnohé se naučily v minulých letech od instruktorů z NATO, včetně těch ze speciálních jednotek, na jiné přišly sami. Podobně jako někteří američtí speciálové by nyní chtěl velitel gruzínské legie Mamuka Mamulašvili pro své odstřelovače elektrokola.

Technologie umožňuje postavit výkonné konstrukce

Není to úplně originální nápad. Elektrické motorky využívají i někteří američtí speciálové. Jejich nespornou výhodou je, že na rozdíl od těch s motorem jsou zcela nehlučné. Proto se s nimi vojáci dokáží dostat na místo bez toho, aby se o nich nepřítel jakkoli dozvěděl. Technologie elektrovozidel již dnes pokročila natolik, že dokáží být relativně rychlá, poradit si s náročným terénem a mají i dostatečný dojezd.

Podobně je chce využít velitel ukrajinských Gruzínců. Podle něho se jeho odstřelovači potřebují pohybovat rychle a hlavně být schopni neprodleně opustit prostor, ze kterého vedli palbu na nepřítele. I když se Rusům často nepodaří najít přesnou pozici odstřelovače, znají směr a jeho přibližné umístění. Proto jejich obrana často spočívá v tom, že na oblast navedou dělostřeleckou palbu. To trvá pět až deset minut. Elektrokolo by mělo pomoci k tomu, aby odstřelovač zmizel, než granáty začnou dopadat.

Výhodou je, že se potřebná technika nemusí shánět někde v zahraničí. Na Ukrajině existuje domácí výrobek, který je pro tuto úlohu vhodný. Je jím elektrokolo Atom od ukrajinské společnosti Eleek. Ta produkuje různé druhy elektrokol. Před nedávnem představila i upravenou verzi svého modelu Atom, který by mohl být vhodný pro armádu.

Atom by měl zvládat i náročný terén

V tomto případě jde spíše o motorku, protože na rozdíl od většiny společností vyráběných elektrokol na představeném modelu nejsou vidět žádné pedály na šlapání. Ovšem na sociálních sítích existují i fotografie s pedály. Vozidlo má i relativně široké pneumatiky a odpružení, které by si mělo být schopné poradit i s náročným terénem. Pro armádu vyrobený model byl představený v kombinaci černé a hnědozelené barvy, aby byl co nejméně nápadný.

🚲 🇺🇦🔱🇺🇦 ЗСУ отримали електробайки українського виробництва. Електричні велосипеди ELEEK Atom створені спеціально для…

Zveřejnil(a) Сергій Співак dne Středa 11. května 2022

Podle dostupných parametrů by měl Atom požadovaný úkol bez problému zvládnout. Může dosahovat rychlosti 90 kilometrů v hodině. Na jedno nabití by měl ujet vzdálenost až 150 kilometrů a zároveň je schopen unést téměř 150 kilogramů. To je dostatečná rezerva pro vzrostlého muže i s armádní výstrojí. Nabíjet se údajně dá i přes USB, doba nabití je zhruba pět hodin.

Několik Atomů již má mít armáda Ukrajiny ve své výzbroji. Jsou nasazovány k různým úkolům, například k průzkumu, kde se také využívá jejich schopnost být zcela nehlučné. Dalším jejich využitím by mohla být kurýrní služba v oblastech, kde ruská vojska ruší komunikaci a nelze použít vysílaček. Zde opět lze využít jejich nehlučnosti a rychlosti na to, aby se kurýr nepozorovaně pohyboval v těsné blízkosti bitevních linií.

Jak dobrým nápadem je podle vás využívat nehlučná elektrovozidla v armádě?

Zdroj: Thedrive

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články