Rozsáhlý vozový park různých univerzálních automobilů je pro moderní armády důležitý. Mužstvo i náklad je třeba přepravit na dlouhé vzdálenosti a zároveň jim zajistit ochranu.
Když se britská armáda po boku Američanů začala před lety angažovat v Afghánistánu, brzy zjistila, že jí chybí vhodný terénní automobil s dobrou nosností a průchodností terénem na dlouhé vzdálenosti, který by zároveň poskytoval ochranu. Proto začala hledat řešení, kterým se nakonec ukázal být univerzální nákladní automobil používaný v mnoha zemích světa – Pinzgauer 718. Stačilo na něj umístit ochranu a další vybavení.
Vozidlo pro armády i záchranáře
Nákladní vozy Pinzgauer jsou vysoce mobilní terénní nákladní automobily se čtyřmi nebo šesti koly využívané v řadě armád. Jejich výroba sice již byla ukončena, ale neustále se těší velké popularitě. V britské armádě je používalo především dělostřelectvo, ale našly využití i jinde než v ozbrojených silách. Jejich vysoká mobilita nebo průchodnost terénem se hodila například záchranářům.
Po požadavku armády na dodání obrněného vozu se iniciativy chopila společnost BAE, která se rozhodla upravit Pinzgauer 718 6×6. Práce na něm trvaly pouhých devět měsíců a první prototyp vyjel na silnice v roce 2006. Dostal název Vector PPV, což je zkratka pro Protected Patrol Vehicle, tedy chráněný hlídkový vůz. Brzy následovala objednávka britských ozbrojených sil na prvních 62 automobilů. Nakonec jich armáda koupila 180.
Vozidlo uveze 1,6 tuny a šest osob
Vozidlo je 5,3 metru dlouhé, 2,16 metru široké a 2,44 metru vysoké. Jeho prázdná hmotnost činí 4,4 tudy. Dokáže uvézt náklad o hmotnosti až 1,6 tuny. Posádku tvoří dva vojáci, do zadního prostoru se pak vejdou další čtyři. Vozidlo dokáže jet rychlostí až 105 kilometrů v hodině a dojezd je 700 kilometrů. Lze ho vybavit přídavnými nádržemi, a dojezd tím prodloužit.
Samotnou ochranu zajišťuje především kevlarové obložení, které je nejen na stěnách automobilu, ale i v jeho podlaze. Okna jsou z vrstveného pancéřového skla a ochranu je možné ještě zesílit. Ta by měla osoby i náklad chránit nejen před kulkami z ručních zbraní a střepinami, ale i před výbuchy min a improvizovaných náloží. Během působení v Afghánistánu se ale ukázalo, že ochrana proti těmto výbuchům není dostatečná. I když vůz býval vybaven rušičkou, která bránila elektronickému odpálení náloží.
Proto nakonec bylo ze služby v Afghánistánu staženo, ale ve službách britské armády pro své užitečné vlastnosti zůstalo. Velká Británie nyní část Vectorů daruje Ukrajině, kde mohou být velmi užitečné. Protože mají vysokou mobilitu a rychlost a zároveň ochranu proti kulkám a střepinám, lze je například používat k dopravě zásob a osob do prostoru odstřelovaného nepřítelem. Dobrým příkladem může být současné bitva o město Severodoněck.
Které obrněné užitkové armádní vozidlo považujete za nejlepší na světě?