Záhadná kombinace německého polopásáku a protitankového děla. Nejspíše šlo o improvizaci

Vojáci v druhé světové válce často vyráběli na koleni zbraně, které se běžně neprodukovaly. Mohly tak vzniknout unikátní systémy, které neměly nikde obdobu.

i Zdroj fotografie: Uživatel Marko / Creative Commons / CC BY SA
                   

Pokud se zájemce o vojenskou historii půjde podívat do vojenského muzea v Bělehradě, může zde narazit na zajímavou protitankovou zbraň z druhé světové války. Nikde jinde se nejspíše nenachází a může se jednat o světový unikát, který existuje a existoval jen v jediném exempláři. Neví se ani, kde a kdy vznikl. Jde o kombinaci německého polopásového vozidla Sd.Kfz. 250 a protitankového děla 5cm Pak 38.

Stroj asi vznikl v polní dílně

Muzeum stroj získalo v roce 1954 z Kragujevace. Jediné, co se o něm ví, je, že bylo v držení jugoslávských partyzánů, kteří ho měli zajmout v době, kdy se německá vojska stahovala z Řecka, tedy někdy na přelomu let 1944 a 1945. Neví se, k čemu a jestli ho německá armáda nebo partyzáni využili. Předpokládá se, že jde o výtvor německých vojáků z nějaké polní dílny, ale mohli ho zkonstruovat i partyzáni.

iZdroj fotografie: Bundesarchiv / Creative Commons / CC BY-SA
Sd.Kfz. 250

Základem vozidla je polopásové obrněné vozidlo Sd.Kfz. 250. To německá armáda používala od roku 1941, ale podle konstrukce karoserie jde o vozidlo vyráběné až od roku 1943. Posádku takového vozu tvořilo šest vojáků, bývalo vyzbrojeno dvěma kulomety. Vozidla byla používána jako průzkumná, ale mohla plnit i jiné funkce. Na některá byla montována děla, a to až do ráže 75 milimetrů.

iZdroj fotografie: Bundesarchiv / Creative Commons / CC BY-SA
Dělo Pak 38

Dělo PaK 38 ale bylo v roce 1943 už příliš slabé

V tomto případě se jedná o německý standardní protitankový kanón 5cm Pak 38 ráže 50 milimetrů. Používal se především na začátku války, kdy měl nahradit 3,7cm Pak 36. Nakonec se tváří v tvář sovětským tankům T-34 a KV nebo britským Matildám ukázal jako slabý. I tak ale byl využíván až do konce války. Mohl vypálit až 15 ran za minutu a prostřelit pancíř o tloušťce 61 milimetrů, wolframovými náboji i více. Mohl střílet i tříštivou munici proti pěchotě. Dostřelil do vzdálenosti přes 2,5 kilometrů.

Sd.Kfz.250 with Pak 38 L/60

Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Čtvrtek 12. prosince 2019

Tvůrci vozidla umístěného v muzeu museli na kanónu před jeho instalací na vozidlo udělat několik úprav. Jednak z děla odstranili kola a obě opěrná ramena. K vozidlu je zbraň přidělána speciální konstrukcí, která je připevněna ke korbě. Velkou zásadní změnou je prodloužení korby vozidla. Toho tvůrci dosáhli přivařením asi metr dlouhé části korby z jiného vozidla. Pravděpodobně to udělali proto, aby bylo k dispozici více místa k obsluze a prostor pro munici.

iZdroj fotografie: Bundesarchiv / Creative Commons / CC BY-SA
Sd.Kfz. 250 s dělem ráže 37 milimetrů

Podle popisu v katalogu bývalo vozidlo vyzbrojeno dvěma kulomety MG 34 nebo MG 42. Na konstrukci nejsou viditelné žádné držáky, proto lze předpokládat, že byly uloženy uvnitř. Neví se, jak veliká byla posádka, pravděpodobně alespoň čtyřčlenná, tedy řidič s velitelem, nabíječ a střelec. Možné je, že na vozidle byla plná osádka šesti vojáků. Lze také odhadovat, že na korbě bylo místo pro 30 až 40 granátů.

Sd.Kfz.250 with Pak 38 L/60

Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Čtvrtek 12. prosince 2019

Jednalo se možná o protipartyzánskou zbraň

Existují dva možné důvody, proč tato zbraň vznikla. Němečtí vojáci mohli chtít zvýšit svoje šance v případném střetu se sovětskými obrněnci, když se stahovali z Balkánu. Pravděpodobnější ale je, že se jednalo o protipartyzánskou zbraň. Partyzáni v Jugoslávii na Němce často útočili nečekaně v malých skupinách. Mít mobilní dělostřelectvo s ochranou pancíře mohla být proti nim velká výhoda.

Tomu by odpovídal i fakt, že speciální protitankové náboje do tohoto kanónu s wolframovým jádrem se od roku 1942 již nevyráběly, nebyl wolfram. Zato se pro toto dělo vyráběly speciální protipěchotní granáty. Poslední teorie, totiž že zbraň byla dílem partyzánů, zřejmě neobstojí, protože ti neměli dost náhradních dílů ani vybavené dílenské prostory pro takovýto stroj.

Sd.Kfz.250 with Pak 38 L/60

Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Čtvrtek 12. prosince 2019

V muzeu má stroj plechový strop, což je zvláštní, protože to viditelně znemožňuje dělo používat. Možné tedy je, že byl přidán až později z důvodu ochrany před počasím. Stroj je také nekompletní, nemá motor a ovládací prvky. Na pravé straně chybějí dvě kola a stejně tak postrádá blatníky předních kol a další maličkosti. I přes to jde o velmi zajímavý exemplář, který svědčí o invenci vojáků za druhé světové války.

Jaké mohly být další důvody vzniku tohoto stroje?

Zdroj: Tanks-encyclopedia

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články