Rusové přišli o několik vzácných obrněných sanitních vozů první linie K-53949 Linza. Kvůli sankcím je nelze ani plnohodnotně opravit

Ruské zbrojovky začínají pociťovat dopady tvrdých západních sankcí. Absence náhradních dílů od zahraničních výrobců brání v opravě klíčové vojenské techniky.

i Zdroj fotografie: Ministry of Defence of the Russian Federation
                   

Od počátku války koluje na sociálních sítích nesčetné množství fotografií zničené, opuštěné či Ukrajinci zabavené ruské vojenské techniky. V tom pro ruskou armádu lepším případě putuje poničená technika do ruských polních opravárenských vozových parků, kde se poškozená vozidla dočkají příslušných oprav. V tom horším případě, třeba v důsledku nedostatku komponentů nezbytných k opravě, jsou vozidla ponechána na pospas času. Například moderní a velice vzácný ruský obrněný sanitní vůz K-53949, zasažený a poškozený v oblasti Charkova, se k ruské smůle potřebných oprav zřejmě nikdy nedočká. 

Vůz určen pro práci v prvních liniích

Zhruba v polovině posledního desetiletí dokončil ruský automobilový závod KamAZ ve spolupráci se společností Remdýzel, sídlící ve městě Náběrežnyje Čelny, vývoj více než slibně vyhlížejícího kolového obrněného vozu K-53949 Typhoon. Je určen především k chráněné přepravě osob v blízkosti fronty a jeho podvozek jako speciálně upravená platforma je využíván pro nástavby s různým vybavením pro zvláštní účely.  

Sanitní verze vozu Typhoon, jež existuje ve dvou mírně se lišících provedeních, je určená pro práci v první linii a dostala označení Linza (někdy se uvádí název Lens). První provedení, pro které se používá jedna sada vybavení, se nazývá (konfigurace) ZSA-T („Chráněná záchranná služba – transport“). V této konfiguraci může vozidlo Linza nést až šest sedících zraněných nebo až čtyři na nosítkách. Disponuje kompletním vybavením první pomoci. Kromě řidiče tvoří posádku dva zdravotníci, z toho jeden bývá lékař.

iZdroj fotografie: Uživatel Boevaya mashina / Creative Commons / CC BY-SA
Pohled dovnitř: K-53949 Typhoon 4×4

ZSA-T je určen k okamžité evakuaci zraněných z bojové linie. Druhá varianta označovaná jako (konfigurace) ZSA-P má počet posádky zvýšen na pět osob a v přepravním prostoru jsou zachována pouze dvě místa na nosítkách. Zbytek prostoru je využit pro přepravu vybavení zdravotnického praporu a umožňuje jeho rozvinutí v polních podmínkách. Obrněný vůz totiž přepravuje i velký rámový stan a různé speciální zdravotnické vybavení. Po rozvinutí tohoto jakéhosi „praporního obvaziště“ se z vyprázdněného vozidla de facto stane verze ZSA-T.

Do zdravotnického „praporního obvaziště“ se stahují z první linie zranění, stabilizuje se tam jejich zdravotní stav a připravují se k evakuaci do týlu do vyšších zdravotnických vojenských zařízení. Veřejnosti byla poprvé představena vozidla Linz na expozici Army-2018. Do služby ruských ozbrojených sil pak měl sanitní obrněnec vstoupit v roce 2019. Projekt se však opozdil a teprve v září 2019 oznámili představitelé společnosti Remdýzel (píše se také v anglické transkripci Remdizel), že vůz úspěšně zvládl komplexní testovací cyklus. 

Linza podává slušný terénní výkon

Ty se však zpozdily až do roku 2021. Na konci května 2021 Izvestija s odvoláním na své zdroje na ministerstvu obrany oznámila, že první dodávky byly úspěšně převzaty zdravotnickými jednotkami středních a jižních vojenských okruhů ruské armády. Do konce roku 2021 se mělo dokončit dodání objednaných nových sanitních vozů Linza i do západních vojenských okruhů. Vozidla přicházela především do jednotek armádních zdravotnických speciálních sil a pro lékařské prapory motostřeleckých brigád.

Dne 17. června bylo oznámeno, že objednávka na 56 obrněných vozů Linza má být splněna předáním posledních objednaných vozů ruské armádě do konce roku 2022. Plány výroby na příští rok a do budoucnosti ale nebyly upřesněny. Jak již bylo zmíněno, sanitární obrněné vozidlo Linza vychází z platformy K-53949 Typhoon 4×4. Speciálně upravený sanitní vůz pak dostal do výbavy moderní karosérii se zvětšenou zadní částí, která jednak pojme dostatek zdravotnického vybavení, jednak poskytne zdravotníkům v poli potřebný prostor pro ošetření raněných.

Podvozek nebyl nijak upraven, díky čemuž si sanitka udržuje unikátní jízdní vlastnosti tohoto kolového terénního obrněného vozu. Karosérie zdravotnické verze také odolá zásahu 7,62mm průbojné ostřelovací pušky a konstrukce podvozku a podlahy vozidla posádku i převážené raněné chrání před výbuchem nástražného výbušného systému o hmotnosti nálože až 8 kg TNT.

S pohotovostní hmotností, která se v závislosti na výbavě pohybuje kolem 15 tun, Linza dosahuje na silnici rychlosti přes 100 km/h a podává slušný výkon i v terénu. Za to vděčí zejména nekonvenčnímu hydropneumatickému odpružení. To mimo jiné významně snižuje otřesy a eliminuje riziko druhotného poranění převážených pacientů a velmi usnadňuje práci zdravotníkům za jízdy. 

Sanitní vůz ale momentálně nelze opravit

Protože dle dostupných informací dosud ruská armáda obdržela zřejmě nanejvýš 56 sanitních vozů K-53949 Linza, jedná se o skutečně vzácný vůz. A vzhledem k jeho sofistikované výbavě a schopnostem na bojišti ho lze bezpochyby označit za velmi drahocenný zdravotnický nástroj. Ztráta každého kusu je tedy pro ruskou armádu dosti bolestivým zásahem. Zejména proto, že zdravotnická služba ruské armády čelila v minulosti velkým problémům v oblasti nedostatku zdravotnického materiálu.

Armored medical vehicle ZSA-T / AS-Linza on K-53949 Typhoon-K base

Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Pondělí 11. října 2021

To se kvůli podcenění přípravy ruské armády v této oblasti jasně projevilo okamžitě po začátku konfliktu na Ukrajině. Navíc co se polních sanitek týče, základ ruského vozového parku tvoří především neobrněné či velice zastaralé modely, především stále ještě masově užívané a známé „Buchanky“. Tyto skutečnosti výrazně omezují možnosti ruské armády při evakuaci raněných a poskytování první pomoci přímo na bojišti a v konečném důsledku zvyšují už tak vysoké ruské ztráty.  

Podle ukrajinských zdrojů přišly ruské jednotky od počátku války o celkem 5 sanitních vozidel K-53949 Linza. Přičemž dva vozy byly vážně poškozeny ukrajinským dělostřelectvem a další tři zabaveny ukrajinskou armádou. S ohledem na velké množství zahraničních dílů, které jsou k opravě vozidel potřeba, je velice nepravděpodobné, že by se obrněné sanitky poškozené v boji a odtažené do ruského týlu podařilo okupantům v terénu znovu zprovoznit. 

Jak si podle vás K-53949 Typhoon a jeho sanitní verze Linz stojí ve srovnání se zahraniční konkurencí?

Zdroj: Defence-UA, Military-Today

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články