Poprvé po 75 letech přistály na lodi s japonskou vlajkou letadla s pevným křídlem. Vrací se Japonsko do mocenské hry v Pacifiku?
Japonsko se vrací k provozu letadlových lodí a letadel s pevnými křídly z nich operujících. Na upravený vrtulníkový torpédoborec Izumo poprvé přistály stíhačky F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním z americké Námořní pěchoty. Je to poprvé od konce 2. světové války, kdy z lodi Země vycházejícího slunce odstartovala a přistála letadla s pevnými křídly. Na obou stranách Pacifiku se mluví o nové éře pro japonské námořnictvo. Čína již varovala před následky.
Návrat po třičtvrtě století
Japonské ministerstvo obrany oznámilo, že letouny F-35B americké Námořní pěchoty poprvé přistály na palubu lodi Izumo, a zveřejnilo řadu fotografií a videozáznamů z akce, která se uskutečnila ve vodách jižně od Šikoku. Ministerstvo obrany již dříve potvrdilo, že letouny F-35B Námořní pěchoty se na palubu lodi Izumo podívaly mezi 3. a 7. říjnem 2021 během společných manévrů v Tichomoří.
Při nich měly být vyhodnoceny úpravy, které byly na Izumo dosud provedeny v rámci jejího přechodu z vrtulníkového torpédoborce na skutečnou letadlovou loď schopnou podporovat a provozovat typy letadel s pevnými křídly s krátkým vzletem a svislým přistáním (STOVL). Před těmito zkouškami dorazila Izumo minulý týden do Iwakuni.
(Ne)letadlové lodě třídy Izumo
Stavba JS Izumo začala roku 2012. Loď měří 278 metrů, je široká 38 metrů a ponor je 7,5 metrů. Maximální výtlak je 24 000 tun. Třída Izumo je vybavena pohonným systémem COGAG, založeným na využití plynových turbín. Celkový výkon strojů je 134 100 koňských sil a loď je schopna vyvinout rychlost 30 uzlů (56 kilometrů v hodině). Posádku tvoří 970 mužů a žen.
Od začátku bylo jasné, že historka o vrtulníkových torpédoborcích je pouze politické krytí. Japonská vláda potřebovala argument pro domácí pacifistickou opozici a především pro zahraniční pozorovatele o tom, že Japonsko žádnou letadlovou loď nestaví a nemá. Oficiálně i výzbroj lodi byla velmi slabá. Na palubě se nacházelo jen po dvou protiletadlových systémech SeaRam a Phalanx a devět vrtulníku. Dnes je jasné, že hlavní zbraní třídy Izumo bude až 28 stíhaček F-35 B.
Kontroverze ostatně provázel i vznik lodí. Stížnosti přicházely nejen z Činy, jíž bylo jasné, odkud vítr vane, ale i z USA. Mnohým ve Washingtonu vadila symbolika, které spouštění třídy provázelo. Izumo byla spuštěna 6. srpna 2013, tedy v den výročí svržení nukleární bomby nad Hirošimou. Ještě větší kontroverzi způsobilo jméno druhé lodi. Kaga totiž zdědila jméno po letadlové lodi, jež se zúčastnila útoku na Pearl Harbor v roce 1941.
Premiéra i pro mariňáky
Přistání se zúčastnili stíhačky nesoucí označení 242. stíhací útočné letky Námořní pěchoty, „Bats“, která zahájila přechod na tento typ na letecké základně Námořní pěchoty Iwakuni v prefektuře Jamaguči teprve v říjnu 2020 a minulý měsíc byla označena za částečně operačně způsobilou. „Netopýři“ jsou jednou ze dvou letek F-35B Námořní pěchoty na základně Iwakuni. Druhá letka, VMFA-121, „Green Knights“, vyhlásila operační způsobilost již v červenci 2015 a v lednu 2017 se přemístila na japonskou základnu.
Poté, co se na palubě Izumo otestuje provoz a operace strojů s pevnými křídly, projde válečná loď rozsáhlejší úpravou, která by měla zajistit co nejkvalitnější podporu letouny F-35B během rutinních i bojových operací a připravit loď na dlouhé hlídkové operace v Tichomoří. Dosud plavidlo dostalo žáruvzdornou letovou palubu, která odolá vysokým teplotám z motorů F-35B při přistání, a také došlo k změnám v osvětlení a palubního značení.
Přestavba je nutná
Z dlouhodobého hlediska bude válečná loď potřebovat radikálnější změny na letové palubě, která se v současnosti ke konci zužuje, a paluba má tak lichoběžníkový tvar, což má za následek zmenšenou plochu, z níž stíhačky startují. První videa z operací F-35B na Izumo ukazují, že stíhačky provádějí velmi krátké a téměř kolmé starty. Po úplné přestavbě budou mít Izumo a Kaga velkou čtvercovou letovou palubu, podobnou spíše těm, které jsou na velkých amerických výsadkových lodích.
Až budou práce na Izumo dokončeny, přijde na řadu její sesterská loď Kaga, která projde stejnými úpravami. Plánuje se, že tyto změny budou na druhé letadlové lodi provedeny během jediné přestavby v docích. Izumo podstupuje tyto úpravy ve fázích, přičemž první byla dokončena v letošním roce. Obě lodě se také dočkají různých změn v podpalubí, díky nimž budou schopny obsluhovat letouny F-35B a zajistit i jejich údržbu. Vzniknou také skladovací prostory pro munici a letecké palivo.
Velké plány do budoucna
Práce na přestavbě jsou načasovány na plány Japonska zavést v příštích několika letech vlastní letouny F-35B. Tokio oznámilo plány na nákup celkem 147 stíhaček Joint Strike Fighter, z nichž 42 budou F-35B STOVL a zbytek varianty F-35A s konvenčním vzletem a přistáním (CTOL). Dokončení prací na úpravě Izumo je naplánováno na rok 2026.
Do té doby se pravděpodobně dočkáme několika návratů letounů F-35B Námořní pěchoty na její palubu. Ty budou opakovat testy, které se ukázaly jako zásadní při zavádění stealth proudových letounů STOVL na palubě letadlové lodi HMS Queen Elizabeth britského královského Námořnictva a letadlové lodi Cavour italského námořnictva.
Návrat Japonska k provozování stíhaček s pevnými křídly ze svých válečných lodí trvalo skutečně dlouho. Poslední operace japonských letadlových lodí proběhly v posledních měsících války v Tichomoří v roce 1945. Po většinu poválečných let vylučoval obranný a pacifistický charakter japonské ústavy možnost provozovat skutečnou letadlovou loď. Zanedlouho však bude Japonsko schopno vypustit z vlastní lodě letadla, což znamená změnu sil v asijsko-pacifickém regionu i mimo něj.
Co bude znamenat návrat japonských letadlových lodí pro napjatou situaci v Tichomoří?