Oprava jeřábu na letišti v Kábulu? Díky zručnosti vojáků stačil pouhý týden!

Jsou opravy, které nelze provést na místě, s tím se setkal každý. Zatímco nepojízdné vozidlo nebo jinou techniku lze nechat odvézt do servisu nebo opravárenského centra, u jeřábu AD 20.2, který je momentálně na letišti v afghánském Kábulu, bylo zapotřebí skvělé souhry techniků na místě i těch v Centru zabezpečení oprav v České republice, aby se oprava zdařila.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Díky neskutečné spolupráci a vzájemné souhře trvala dokonce pouhý týden.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Zlaté české ručičky se znovu ukázaly

Specifická závada na jeřábu AD 20.2

Jak opravit únik oleje z válce zdvihu výložníku na jeřábu typu AD 20.2 v podmínkách kábulského letiště? Vzhledem k extrémním podmínkám, které panují na afghánské základně HKIA (Hamid Karzai International Airport), se péčí o techniku zabývají příslušníci úkolového uskupení. Jsou však závady, které v těchto podmínkách nelze opravit, ať už z důvodu specifické závady nebo nedostatku konkrétních náhradních dílů potřebných pro opravu. Po zjištění závady proto následovala akce, která zaslouží obdiv.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Na opravu stačilo pár dní

Spolupráce na vzdálenost 5210 km 

Na vzdálenost 5210 km totiž započala komunikace ohledně zjištěné závady, kterou bylo nutné vyspecifikovat včetně nadefinování přesných náhradních dílů, které budou k opravě potřeba. To probíhalo pomocí vzájemné komunikace techniků na základně v Kábulu s Centrem zabezpečení oprav – Olomouc-Bystrovany, ale také dle dokumentace k jeřábu. Výsledná komunikace vedla k výrobě trubkového klíče na povolení matice, což se podařilo díky zručnosti technika v Centru zabezpečení oprav – Jaroměř. 

Desítky lejster, ale během 7 dnů hotovo

Dáte auto do servisu a čekáte na něj týden dva? Technikům z úkolového uskupení a Centra zabezpečení oprav – Lázně Bohdaneč, odkud přijeli dva příslušníci přímo do Kábulu se to podařilo po týdnu, kdy v mezičase proběhly objednávky dalších dílů a potřebného materiálu. Proces dodání tím nekončil, protože bylo vše nutné v přesný čas dovézt na letiště do Pardubic-Semtína a doručit přímo do Kábulu, kde proběhla samotná oprava nástavby jeřábu. „Jedinečná souhra jednolitých složek armády,“ dodává kapitán M. M, náčelník logistiky 21. Úkolového uskupení AČR v misi Resolute Support. Tato jedinečná oprava by však nebyla možná bez Centra podpory operací, který vyřídil množství papírové dokumentace navázané na tuto technicky složitou akci. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Vlastimil Černínský
Autor článku

Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články