Obrněné vlaky jsou v ruské výzbroji dodnes, je to dáno hlavně podstatou území. A i když už moc nebojují, některé válečné operace zřejmě plnit dokáží.
Obrněné vlaky používaly armády hlavně v období konce 19. a začátku 20. století, ale poté ustoupily do pozadí mnohem modernějším a flexibilnějším prostředkům. Stále však existují země, v nichž stále přežívají, a jednou z nich je Ruská federace. Nejedná se ale pouze o speciální obrněný vlak určený pro prezidenta Vladimira Putina (údajně je jeho oblíbeným dopravním prostředkem), ale také o vlaky zapojované přímo do vojenských operací, a to včetně války na Ukrajině. Nejmodernějším z nich má být souprava zvaná Bajkal.
Obrněný vlak na Ukrajině střeží tratě
Souprava obrněného vlaku Bajkal působí na Ukrajině téměř od začátku války (ruské invaze). První zprávy o jeho nasazení se objevily 9. března 2022, kdy byla zaznamenána poblíž města Melitopol. Úkolem vlaku je podle ruských médií hlavně strážení železničních tras; jeho osádka se přitom podílí i na údržbě nebo odminovávacích pracích. A podle všeho byl „Bajkal“ i blízko frontě, kde se teoreticky mohl zapojit i do vojenských operací.
Vlak mají dle dostupných informací tvořit dvě dieselové lokomotivy a 8 vagonů, přičemž mají být všechny vozy pancéřovány. Jakou ochranu však pancíř obsluze poskytuje, nelze nikde dohledat. U každé lokomotivy mají být 2 obrněné vagony a za nimi otevřená plošina určená pro protivzdušnou obranu. Tu mají zajišťovat 2 protiletadlová děla ZU-23-2 se dvěma hlavněmi ráže 23 milimetrů; velmi účinná mohou být třeba proti dronům. Vlak má potom ještě krytý prostor, dle spekulací je uvnitř nějaký protiletadlový systém delšího dosahu.
Obsluha vlaku používá i drony
Osádka vlaku nebude malá, protože je jeho součástí i obrněný velitelský a osobní vůz; ale kolik přesně vojáků na něm slouží, není jasné. Co však známo je, tak že mají k dispozici mají například drony, s jejichž pomocí prozkoumávají oblasti kolem vlaku. Mohou tak pátrat například pro minách, na jejichž zneškodňování jsou vojáci z obsluhy školení. Reportérům ruských médiích navíc některé jednotky prozradily, že byl „Bajkal“ opakovaně cílem dělostřelby, takže lze předpokládat, že vlak operuje i blízko fronty a může se přímo zapojovat do bojů.
Rusko má ale ve službě více obrněných vlaků, nejenom Bajkal. Existují zprávy také o druhé soupravě zapojené do operací na Ukrajině, jejíž jméno má být „Amur“, a jiné zdroje hovoří ještě o soupravě s názvem „Jenisej“; rovněž se ale objevil obrněný vlak Volha, který by měl být dle některých kombinací „Amuru“ a „Bajkalu“, ale jelikož nejsou tyto informace nikde dostupné, lze se jenom domnívat, zda jde o původní dědictví SSSR, anebo nějaké spojení.
Ministerstvo obrany Ruské federace nicméně před několika týdny zveřejnilo fotografii obrněného vlaku, který nazvalo „Bajkal“. Otazníky tak přetrvávají, nebo jich je možná ještě více. Nasazení obrněných vlaků přitom nemusí být nijak nepochopitelné, protože se ruské zbrojené síly spoléhají na železnici mnohem více než třeba armády západních zemí. Je to dáno zejména nedostatečnou silniční infrastrukturou na rozhlehlém ruském území, kdy právě vlak představuje často nejrychlejší dopravní i přepravní prostředek.