AČR chce pořídit 10 let stará vozidla, která jinde vyřazují. Levněji a lépe by pořídila u českých výrobců

Česká armáda by měla dostat do výzbroje „nová“ vozidla, která ve světě příliš úspěchu nesklidila. Ale i přesto nakupuje AČR v zahraničí ve velkém.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Nelze přehlédnout, že vyzbrojování naší armády, případně přezbrojování, působí místy zvláštním dojmem. Jedná se především o nákup vrtulníků UH-1Y, které již začíná americká námořní pěchota vyřazovat z výzbroje, a dále o zemědělské pickupy Toyota, označované oficiálně za nebojová vozidla.

Staronová verze Supacat opět na scéně

Po desetileté přestávce se objevuje opět nabídka kolového vozidla Supacat, známého jako HMT400 Jackal 4×4, HMT600 Coyote 6×6, nebo Extenda, s možností změny konfigurace podvozku 4×4 nebo 6×6. V podstatě lze konstatovat, že Extenda je Coyote s demontovatelnou poslední nápravou. V Brně na veletrhu IDET bylo prezentováno vozidlo Extenda Mk2 ve verzi 6×6, tedy s namontovanou třetí nápravou.

Vozidlo HMT400 Jackal bylo prezentováno před deseti lety ve Vyškově, kde ho hodnotili na polygonu příslušníci speciálních jednotek, a odmítli. Podle nich mělo nedostatečnou ochranu přepravovaných vojáků, nešlo jej odtáhnout při zablokování brzdové soustavy, požadavky výrobce byly pro uživatele nevýhodné a cena vysoká.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie

Nicméně po deseti letech se vozidlo prakticky stejné koncepce objevuje v nabídce pro české výsadkáře. Konstrukčně se nezměnilo nic důležitého. Hodnocení australských uživatelů je rozpačité, používají označení „bílý slon,“ přičemž negativní hodnocení britských vojáků z Afghánistánu dřívější doby zmizela z internetu.

Vozidlo je konstrukčně zbytečně složité

Za deset let se mnohé změnilo. Ukazuje se, že mise naší armády na Balkáně, v Iráku, Afghánistánu a Mali nepřinášejí žádný pozitivní efekt, s výjimkou jakési politické deklarativnosti českého podílu na neúspěšných misích států NATO a EU.

Stále více odborníků se kloní k názoru, potvrzenému celou historií vojenství, že armáda má především bránit svoji vlast a národ, pokud se nejedná o armádu zaměřenou na agresi. Z logiky věci míří různé mise naší armády do minulosti. Vozidlo Extenda Mk2 je evidentně určené k zahraničním misím v Asii a Africe.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie

Svou koncepcí je pro evropské bojiště nevhodné, složité a drahé. Připojitelnou třetí nápravu a vyměnitelnou korbu lze považovat za zbytečně drahé řešení, jež se nedočká praktického použití. Při vojenském nasazení obvykle vítězí jednoduchost a funkčnost. Představa vojáků, kteří šroubují třetí nápravu a vyměňují polovinu karoserie kdesi na základně v poušti, je téměř komická.

Servis vozidel je ale ještě náročnější

Při poškození druhé nápravy bude s velkou pravděpodobností vyřazena z funkce i přimontovaná třetí. Vozidlo rozdílné hmotnosti i podvozku má v provedení 4×4, nebo 6×6 jiné jízdní vlastnosti, což je problém; pro řidiče. Kočkopes mezi terénním poloobrněným vozidlem a jakýmsi náklaďákem je jen dalším pokusem o univerzálnost vojenské techniky, která se nikdy a nikde ve válce neosvědčila.

Zveřejnil(a) Armet.albfans dne Sobota 11. června 2016

Nevýhodou vozidel Jackal, Coyote i Extenda je atypické, obtížně přístupné umístění pohonné soustavy ve středu šasi, což zhoršuje přístup z hlediska servisu, oprav a zvyšuje základnu, na níž stojí střelec ovládající hlavní výzbroj.

Toto řešení navíc snižuje balistickou ochranu řidiče a velitele při nastřelení zepředu, kdy motor umístěný u jiných vozidel vpředu, ji naopak zesiluje. Představa, že lze úspěšně namíchat více druhů kolové obrněné techniky do jednoho typu je technickou i taktickou chimérou.

Malovýroba pro AČR (ne)má smysl

Vozidla Jackal a Coyote používá britská armáda, oficiálně 462 Jackal a 70 Coyote. Typ Extenda Mk2 používá australská armáda v počtu 89 kusů. Pro nasazení v Mali si koupila čtyři Extendy armáda Estonska. Jením z předpokladů zavedení typu Extenda do výzbroje AČR je jeho výroba ve státním podniku VOP CZ Šenov.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie

Otázkou je ovšem smysluplnost malovýroby pro AČR, když další zákazníci zůstávají v nedohlednu; naprostá většina armád totiž zajišťuje potřebu taktických vozidel cestou domácí výroby, a obvykle požadují mnohem větší počty než naše země. Na místě je tedy otázka, co AČR vlastně chce a co aktuálně potřebuje.

Supacat HMT 400 „Jackal“

Zveřejnil(a) Dutch Defence Press dne Čtvrtek 14. června 2012

Realizuje nákupy podle potřeb svých nebo zahraničních dodavatelů? Nelze se zbavit dojmu, že vyzbrojování AČR začíná z hlediska spektra dodavatelů a výzbroje připomínat některé armády islámských států, které díky bezpracným ziskům z ropy a plynu „nevědí, co s penězi“.

České armádě může dodávat domácí podnik

Pokud by AČR potřebovala těžký typ poloobrněného, shora otevřeného vozidla s hmotností kolem deseti tun, má domácí produkty společností SVOS a Zetor. Musíme si opět položit otázku, proč by se měl preferovat zahraniční výrobek, když v nejlepším případě bude český partner jako montovna, místo celkově domácího produktu od projektu po výrobu?

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie

Extenda 6×6 dosahuje bojové hmotnosti překračující dvanáct tun. Z hlediska kolové obrněné techniky jsou však za nejperspektivnější považována uzavřená taktická obrněná vozidla, jejichž představitelem je například domácí Patriot II, nebo americký typ JLTV.

Pokud by AČR potřebovala lehčí a univerzální bojová vozidla s dostatečnou ochranou proti munici z ručních zbraní, která by nahradila stárnoucí typy Kovboj a Kajman, je zde opět domácí produkt Gepard na podvozku Toyota Hilux, tedy z hlediska servisu a oprav do značné míry kompatibilní se zavedenými zemědělskými pickupy.

Naši výrobci jsou opakovaně upozaďováni

Nelze se ubránit konstatování, že podíly českého obranného průmyslu na vyzbrojování naší armády jsou z hlediska politiků a vedení resortu obrany především slovní. Realitou je naopak preferování zahraničních výrobců i tam, kde je domácí průmysl schopen vyvíjet a vyrábět konkurenceschopné produkty.

Zveřejnil(a) Armet.albfans dne Sobota 11. června 2016

V době rostoucí ekonomické, hospodářské a energetické krize je třeba šetřit každou korunu, a zaměřovat se na základní úkoly obranyschopnosti, mezi které sotva patří výsadkářské mise kdesi v dalekém zahraničí. Pokud by se měly nějaké nepočetné jednotky předvádět někde v poušti či pralese, taktikou nepotřebnou a nepoužitelnou v Evropě, lze vyzbrojení zajistit osvědčeným způsobem.

Několik potřebných vozidel lze zapůjčit nebo urgentně zakoupit jako Estonsko, případně stejně jako v Afghánistánu od spojeneckých armád. Není třeba vyhazovat peníze k nákupům neperspektivní výzbroje pro celé pluky.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Austrálie

Případný nákup vozidel Extenda Mk2, podporovaný údajně(?) jak výsadkářským náčelníkem generálního štábu AČR, tak asistentem nastupující ministryně obrany, je v rozporu s výše uvedeným hodnocením a zaměřením hlavních úkolů AČR v budoucnosti, a pouze pokračováním některých podivných a nesystémových akvizicí v posledních letech. Je třeba se připravovat na budoucí, nikoli minulé války.

Jak hodnotíte zamýšlený nákup armádních vozidel?

Zdroj: MVK

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Zobrazit další články