Polsko-česká spolupráce na vývoji taktického obrněného vozidla 4×4 je velkou šancí na úspěch

Začátkem září se světu představilo taktické obrněné vozidlo vzniklé ve spolupráci polského a českého průmyslu, konkrétně firem HSW (Huta Stalowa Wola) a Tatra.

i Zdroj fotografie: uživatel Reise Reise / Creative Commons / CC BY
                   

Nové obrněné vozidlo je určeno pro použití coby velitelské a průzkumné vozidlo pro dělostřelecké a raketové oddíly. Jedná se o přímou reakci na poptávku polské armády po 172 kusech těchto vozidel 4×4. Polská armáda by výhledově chtěla na platformě, kterou nakonec vybere, postavit i další typy vozidel, ať již pro nesení zbraní, senzorů, měřících soustav, prostředků pro detekci chemického nebo radiačního znečištění apod.

Spolupráce s HSW je pro Tatru velkou šancí na opravdu velkou zakázku

Nové taktické vozidlo bylo vyvinuto především s ohledem na požadavky polské armády a v nadcházející soutěži je favoritem. Pokud by si polské ozbrojené síly tento koncept skutečně vybraly, silně by z toho profitovala i Tatra. Především proto, že na jejím podvozku by se následně realizovaly i dodávky dalších specializovaných vozidel. Výroba by samozřejmě probíhala v Polsku, dodávky Tatry zahrnující základní platformu, která přímo navazuje na Patriot II by však byly velmi významné.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Spolupráce s koncernem HSW je pro Tatru dobrou volbou, neboť se jedná o významného dodavatele pro polskou armádu. Jeho portfolio zahrnuje tanky Leopard 2PL, minomety RAK nebo BVP Borsuk. Vzhledem k tomu, že polská armáda preferuje nákupy u domácích výrobců, šance na úspěch v tendru je opravdu velká.

Taktické obrněné vozidlo s „tatrováckým“ podvozkem v základní verzi

Ve své základní verzi, tj. té pro přepravu vojáků, pojme vozidlo kromě dvou členů posádky i šest vojáků s plnou výzbrojí. Ty bude chránit balistická i protiminová ochrana až na úrovni 4, resp. 3a/3b. Vozidlo má pohotovostní hmotnost 13 tun, maximální hmotnost je potom 18 tun.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Maximální rychlost vozidla je 110 km/h a dojezd má až 700 km. Vozidlo by mělo bez větších problémů překonat 0,9 m široké příkopy, půlmetrové kolmé stěny a 1,2 metrů hluboké brody. Stroj zřetelně navazuje na prototyp Patriot II 4×4 představený na veletrhu IDET v roce 2019.

Zdroj: Defence24, Milmag

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Zobrazit další články