Jednu z nejpokročilejších modernizací vrtulníku Mi-8 ztratilo ruské letectvo v důsledku technické závady, což se snažilo utajit, i když o tom existují důkazy.
Cokoliv se ruskému režimu nehodí do karet, o tom lže a vymýšlí si vlastní teorie, což nejspíše nemůže rozporovat nikdo – ostatně vládne v Rusku diktátorský komunismus, když drží hlavní moc jedna osoba, v tomto případě Vladimir Putin. A mlžení kolem selhání vojenské techniky je časté, i když to neznamená, že to vždy vyjde. Redakce Armádního Zpravodaje dává za příklad zjištění analytika Duke BG, podle nějž došlo ke ztrátě vrtulníku Mi-8MTV-5M.
Vrtulník se začal neznámo proč vychylovat doleva
Ruská strana nezahrnula do statistik, že by přišla o Mi-8MTV-5M, ačkoliv se tak skutečně stalo, ale nikoliv vinou nepřítele, nýbrž technickou závadou. K incidentu došlo již 21. ledna 2025 ve Voroněžské oblasti sousedící s Ukrajinou na jejích východních hranicích, ale dařilo se ho dobře tajit. Až později začalo vyplouvat na povrch podrobnosti včetně důvodů.
Ze zjištění vyplývá, že vrtulník letěl asi hodinu a půl, a poté se začal nekontrolovatelně vychylovat doleva, načež musel nouzově přistát. To se mu podařilo se značným poškozením, kdy došlo k úplné devastaci podvozku, nosníků, vrtule, a draku včetně ocasu. Neexistují přitom žádné důkazy, že by mohly za jeho poruchu prostředky boje.
Jednalo se tedy zřejmě o technickou závadu, která však nebyla upřesněna. Mi-8MTV-5M je přitom modernizovaná verze sovětského víceúčelového vrtulníku Mi-8. Obdržela multifunkční displej, digitálního autopilota nebo moderní komunikační komplex, a byl schopen přepravovat armádu, náklad i zbraně, a také plnit úkoly v bojových podmínkách, uvádí GlobalSecurity.
Apparently russians lost a Mi-8MTV-5M (the latest modification) due to an unknown failure in Voronezh obl. on 21 Jan 2025. pic.twitter.com/63g46DbBVJ
— Duke BG (@duke_garland_2) September 7, 2025
Ruslet nicméně doplňuje, že je rovněž používán pro shoz výsadku, odsun raněných, přímou palebnou podporu pozemních jednotek, a pro pátrací a záchrannou činnost. Zvětšení jistých částí, například zadní části trupu, umožňují přepravit až 36 výsadkářů (vs. 30 u jiných verzí), a také instalovat dvojnásobek přídavných 415l palivových nádrží (4 vs. 2).
Celkově se jedná o jednu z nejpokročilejších modernizací, jakou má ruské letectvo k dispozici, takže je ztráta každého kusu pochopitelně citelná. A vzhledem k tomu, že nedošlo ke ztrátě v důsledku bojů, mohlo se ho Rusku podařit utajit, ale díky práci analytiků to nakonec nevyšlo, ačkoliv není jasné, jaká technická závada vlastně za jeho ztrátou stojí. Všichni členové posádky mimochodem přežili a vrtulník se podařilo po několika měsících opravit.

