Bez těžkých děl se dnes nedá vést plnohodnotná válka proti podobně silnému nepříteli. Ovšem jejich schopnosti musí být mnohem větší než v minulosti.
O tom, že těžké dělostřelectvo je stále silou, která může rozhodnout výsledek bitev, po zkušenostech z Ukrajiny nikdo nepochybuje. Jeho schopnosti nelze nahradit ani letectvem či bitevními vrtulníky, ani balistickými střelami. Navíc, střelba z děl je mnohem levnější. I proto německý koncern KMW, jenž je výrobcem jedné z nejlepších kanónových houfnic světa PzH 2000, přichází s novým produktem nazvaným RCH 155 (Remote Controlled Howitzer 155 mm). Může se stát budoucností západního dělostřelectva.
Systém s mimořádnými vlastnostmi
Ačkoli systém již nějakou dobu existuje, v letošním roce na pařížském Eurosatory zbraň vzbudila značnou pozornost. Podle reakcí přítomných odborníků se zdá, že by o ni mohl být zájem mezi mnoha armádami NATO, ale i dalšími zeměmi. Kombinuje v sobě totiž mimořádnou palebnou sílu s vynikající přesností a dostřelem, vysokou mobilitu a velmi dobrou, až nadstandardní ochranu posádky. Tedy všechny aspekty očekávané od moderních dělostřeleckých systémů.
RCH 155 je vlastně jakýmsi pokračováním úspěšné houfnice PzH 2000. Využívá totiž stejné osvědčené dělo, houfnici NATO JBMoU 155 mm/L52, tj. ráže 155 milimetrů a délce hlavně 52 ráží, umístěnou v pancéřovaném dálkově ovládaném bezosádkovém modulu AGM. Společnost KMW tento modul zkonstruovala již dříve v podobě plně automatizované věže AGM tak, že ji lze namontovat na různé druhy podvozku.
V případě RCH 155 jde o osvědčený kolový obrněný transportér Boxer. Věž AGM je umístěna na podvozku v zadní části, kde v běžném vozidle jsou různé moduly, například pro přepravu vojáků. Přední část zůstala shodná. To je výrazný rozdíl oproti jiným kolovým houfnicím, kde jejich zbraně s věží i bez bývají umísťovány na korby upravených nákladních aut.
Střelbu je možné zahájit okamžitě
Boxer jako obrněný transportér v mnoha verzích je ve výzbroji Německa, Nizozemí, Litvy, Austrálie, vozidla kupuje i britská armáda. Výhodou RCH 155 by bylo, že mnoho dílů a velká část údržby by byla u těchto uživatelů sjednocená. Boxer pak dvoučlenné posádce poskytuje vysokou míru ochrany nejen proti ručním zbraním a střepinám, ale i minám nebo zbraním hromadného ničení.
Podvozek je vysoce pohyblivý. Vozidlo se dokáže pohybovat po komunikacích rychlostí až 100 kilometrů v hodině a jeho dojezd je přes 700 kilometrů. Zároveň má velmi dobrou průchodivost terénem. Hmotnost celého systému RCH 155 je 39 tun. Na délku má 10,4 metru, na šířku 2,99 metru a na výšku 3,6 metru. Jeho výhodou je, že při střelně nevysunuje žádné podpěry. Posádka může tedy poté, co dorazí na bojovou pozici, okamžitě zahájit palbu. Stejně tak může pozici téměř okamžitě opustit.
Zveřejnil(a) Tanks and War Machines dne Neděle 14. června 2020
V minulém roce dokonce KMW předvedl unikátní vlastnost systému, kterou je střelba za jízdy. To je něco, co zatím žádná konkurence u houfnice této ráže a určení neovládá. Díky modernímu počítačovému zaměřování a dalším vyspělým technologiím může vozidlo RCH 155 z děla pálit i v pohybu, což je vlastnost, která chrání před odvetnou palbou. Umí samozřejmě odpálit několik granátů pod různým úhlem tak, aby na jedno místo dopadly v jeden okamžik.
Vysoká rychlost střelby ze zásobníku
Kvalitní hlaveň a automatické nabíjení umožňuje i vysokou rychlost střelby, která může být až devět ran za minutu. Náboje jsou dělené pro snazší manipulaci, v zásobníku věže je umístěno 30 projektilů a náplně na jejich odpálení. Kromě toho je vozidlo vyzbrojeno i dálkově ovládaným kulometem. I samotné dělo je díky zabudované optice schopno přímé dálkově řízené palby na viditelný cíl.
Houfnice může používat standardní dělostřeleckou munici NATO či další specializované granáty. Se základním střelivem je dostřel až 40 kilometrů, s granáty typu V-LAP tak až 54 kilometrů. Používat může i přesně naváděné granáty M982 Excalibur nebo projektily VULCANO, které umožňují zasahovat cíle až do vzdálenosti 70 kilometrů.
Díky otevřené síťové architektuře ovládacího, řídícího a zaměřovacího systému RCH 155 lze v budoucnu očekávat také jeho verzi s plně autonomním dálkově ovládaným řízením, tedy se vznikem jakéhosi dronu pohybujícím se a střílejícím na moderním bojišti naprosto autonomně. Houfnice této ráže a pohyblivosti jako dron? Je vidět, že vývoj zbraňových systémů i ve světle zkušeností z války na Ukrajině postupuje mílovými kroky vpřed.
Jak hodnotíte nápad umístit houfnici na podvozek obrněného transportéru?