Ve světě probíhá řada vojenských konfliktů. To zakládá potřebu rekonstrukcí velkého rozsahu, k nimž jsou třeba především terénní nákladní automobily.
Bez ohledu na to, kdy a jak válka na Ukrajině skončí, je hlavním následným úkolem rekonstrukce země. Do té se pravděpodobně zapojí i ukrajinská armáda. Základním problémem současné války, ale rovněž blízké poválečné budoucnosti je logistická mobilita. Mohou ji efektivně zajistit především nákladní automobily. Mezi nimi vyniká, a to v globálním měřítku, česká značka Tatra.
Ukrajina nevyrábí vhodná vozidla na rekonstrukci
Země je sice známá hlavně jako výrobce vojenských vozidel, nicméně nepřehlédnutelná je produkce zaměřená mimo ozbrojené složky. Kromě toho i vojenská vozidla lze použít pro nevojenské účely, především různé stavební, ženijní a další modifikace. Mnohaúčelovost produkce Tatry jako součásti Holdingu CSG dává dobré podmínky pro podíl na rekonstrukčních pracích téměř kdekoli.
Ukrajina sice vyrábí, či vyráběla dobré tanky a obrněné transportéry, avšak nemá s výjimkou společnosti KRAZ a jejích obrovitých a nepříliš efektivních nákladních automobilů průmysl, jenž by byl schopný dodávat mnohaúčelové typy středních a velkých nákladních aut. Tamní armáda používá z velké části starší ruské typy. V důsledku vojenských operací těchto vozidel značně ubylo.
Provoz železnic je z velké části omezený, pokud vůbec fungují, jsou poničené i trakční systémy pro dodávky elektrické energie. Rovněž jsou poškozené nebo zničené komunikace a mosty na východní, jižní a částečně i střední části území. Rekonstrukce země proto bude z velké části záviset nejen na financích, ale z praktického hlediska rovněž na nákladních automobilech schopných dopravovat velké objemy materiálu, a to i mimo komunikace. Naše republika může nabídnout různé verze nákladních a dalších automobilů Tatra T815, T810 a T158.
Evergreen Tatra T815
Zde je možná vhodné připomenout, že Holding CSG, do něhož slavná značka Tatra (Tatra Defence Vehicles a Tatra Trucks) patří, se může podílet na rekonstrukci v oboru železničních systémů, ale i dalšími produkty. V současném krizovém období je to zároveň jedna z možností udržování výroby a exportu, tudíž pracovních míst v obranném a strojírenském průmyslu. Obecně může Tatra nabídnout vozidla tří hlavních výrobních řad, avšak i další, a to jak hotová vozidla, tak podvozky a nosiče různých nástaveb a zařízení.
Jedná se především o těžký typ Tatra T815 Force v řadě verzí a konfiguraci 4×4 až 12×12. Není příliš známé, že existují nejen vojenské, ale rovněž civilní verze. Z hlediska průchodivosti v terénu se jedná o bezkonkurenční vozidla, která používají modernizovanou verzi osvědčeného podvozku Tatra Terr No 1 a odpružení King Frame Lite s nezávisle zavěšenými polonápravami. Základem modulární koncepce podvozku jsou řiditelná náprava, neřiditelná náprava a spojovací nosníky.
Z historického hlediska můžeme připomenout, že T815 je nástupcem světoznámého těžkého terénního automobilu T813 Kolos. V současnosti slouží podvozky Tatra jako základ nejen terénních automobilů, ale rovněž dvou verzí raketometu, samohybných kanonových houfnic Dana, Dita a Eva, kolového obrněného vozidla TITUS kategorie MRAP a samohybného děla Caesar. Jako zajímavost lze uvést například hasičské automobily s pancéřovou kabinou, mostní automobily AM-70 a vyprošťovací vozidla.
Vysoká univerzálnost vozidel Tatra
Tatry T815 lze dodávat také se špičkovými pancéřovými kabinami Plasan. T815 uveze až 20 tun různého materiálu. Na žádost zákazníka může být vybavena buď motory a převodovkami Tatra, nebo komponenty od zahraničních výrobců. Zahraničními uživateli jsou armády Izraele a Sjednocených arabských emirátů. Tatra T815 může sloužit jako specializované vozidlo s mnoha stavebními a technickými mechanizmy, případně jako nosič kontejnerů společnosti KARBOX, která patří do Holdingu CSG.
Takováto specializovaná vozidla používají jak záchranářské, tak stavební jednotky resortů Obrany a Vnitra, ale rovněž civilní organizace. Tatra může pro rekonstrukci Ukrajiny nabídnout taktéž ekonomický víceúčelový střední terénní nákladní automobil T810 Tactic, jenž je vyvinutý ve spolupráci s automobilkou Renault, používaný naší armádou. Uveze náklad 2 850–5 000 kg.
Vojenské i civilní verze lze při rozsáhlejších objednávkách upravit na základě požadavků zákazníka. Rovněž je možné tato vozidla vybavit na žádost objednavatele pancéřovými kabinami. T810 používají také armády Saúdské Arábie a Sjednocených arabských emirátů. Podvozek má konfiguraci 4×4 až 6×6. Poslední, nicméně rovněž nepřehlédnutelnou nabídkou je T158 Phoenix.
Opět se jedná o víceúčelový nákladní automobil. U nás je méně známý, i když se vyrábí déle než 10 let. Jedná se o modulární koncepci vyvinutou ve spolupráci se zahraničním zákazníkem, konkrétně společnostmi DAF a PACCAR. Vozidlo je známé spíše ve své civilní verzi. Pro vojenské účely lze T158 vybavit kabinou s diskrétním pancéřováním. Podvozek může mít konfiguraci 4×4 až 14×8.
Jak by se Tatra mohla prosadit v rámci rekonstrukce Ukrajiny?