Využití dronů je v modernách armádách nezbytností. Nejlepší je, když disponují různými typy od miniaturních strojů přes střední až velké, které si nezadají s bojovými letadly.
Česká armáda již delší dobu mluví o nutnosti pořídit pro naše ozbrojené síly i velké drony s dostatečnou výdrží a nosností. Nyní zkušenosti z bojů na Ukrajině ukazují, že bez takových strojů se dnes nelze obejít. V úvahách o této potřebě se nejčastěji mluví o amerických strojích, pak o dronech z Izraele, který má s jejich výrobou a používáním velké zkušenosti. Jedním z možných kandidátů je i stroj IAI Eitan označovaný také jako Heron TP MALE UAV.
Stroj vznikal na začátku tisíciletí
Izrael má dlouhou tradici výroby dronů, které se mu hodily v konfliktech s radikály. Na začátku století začala společnost Israel Aerospace Industries pracovat na stroji, jenž by dokázal létat ve větší výšce než běžné komerční lety a měl dlouhou výdrž. První prototyp dronu IAI Eitan se do vzduchu vznesl kolem roku 2004. Vystaven byl na pařížském aerosalonu v roce 2007. Postupně ho nakoupila Indie (2015) a Řecko (datum neudáno), Německo si je pronajalo a podílí se na jejich vývoji i výrobě už od roku 2008 prostřednictvím společnosti Rheinmetall a Airbus.
To, že trojici těchto dronů na základě smlouvy mezi IAI a Airbusem získalo Německo (2018, za 600 mil. USD, tedy téměř 15 miliard korun), může být výhodou pro Česko. Exemplář vyrobený v Německu se do vzduchu dostal poprvé v červenci 2020, o jeho vybavení a zkouškách však nejsou žádné zprávy. Drony Eitan jsou ve výzbroji od roku 2010 u izraelské armády, která jich řadu (údajně až 15) provozuje v tzv. peruti Bílý orel. O ní není známo mnoho podrobností, snad pouze to, že v roce 2012 o jeden ze svých dronů přišla při údajně zkušebním letu.
Ví se také, že jeden její dron byl nasazen k útoku v Súdánu proti konvoji íránských zbraní určených pro radikály v pásmu Gazy. IAI svůj dron dále vyvíjí a vylepšuje, jak je výše uvedeno, také ve spolupráci s Německem a společností Airbus. Poslední známá verze Eitanu byla veřejnosti však představena už v červnu 2016 (Berlin Expo Center) a v únoru 2017 (mezinárodní aero show Avalon).
Dron disponuje mnoha pokročilými technologiemi
Popisovaný dron Eitan neboli Heron TP v poslední verzi je pokročilá varianta dvoutrupého bezpilotního letounu Heron 1 se středovou gondolou a tlačným motorem, vyvinutá společností Israel Aerospace Industries (IAI). Jde o stroj velkých rozměrů, jeho délka je 14 metrů a rozpětí křídel 26 metrů o velké štíhlosti, váží 5 300 kg při vzletu v maximální konfiguraci. Jen pro představu, cvičný proudový letoun L-39 měří na délku 12,13 metru a rozpětí jeho křídel je 9,46 metru.
Izraelský dron je poháněn turbovrtulovým motorem Pratt & Whitney PT-6A-67A o výkonu 1 200 koní (882,5 kW). Na konci střední trupové gondoly má tlačnou čtyřlistou vrtuli. Ta mu je schopna udělit maximální rychlost 407 kilometrů v hodině ve výšce 13 700 metrů. Na ní pak podle konfigurace a rychlosti vydrží až 36 hodin a urazí vzdálenost až 7 400 kilometrů. Dron může létat za každého počasí, je vybaven i systémem rozmrazování námrazy na křídlech a údajně i na ocasních plochách.
Disponuje i možností automatického vzletu a přistání ATOL, a to dokonce s dvojnásobnou zálohou řídících a ovládacích systémů. Vlastní řízení tohoto celokompozitového hornoplošníku se zatahovacím příďovým podvozkem je elektronicky kontrolované IT vybavením a nezávislou kontrolou polohy pomocí odebírání údajů z vlastních čidel. V podstatě to vylučuje jakoukoli havárii, nebezpečné letové omezení v důsledku vadného povelu či chyby operátora nebo hackerský útok na systém řízení dronu pomocí nepřátelských úmyslně vadných signálů.
Je schopen nést vybavení až do váhy jedné tuny
Dron má velký vnitřní prostor, ve kterém může nést vybavení o hmotnosti až jedné tuny. Může se jednat o různé druhy přesně naváděné munice, raket, ale třeba i o zařízení sloužící k průzkumu, například radar. Dokáže přenášet data i za hranicí viditelnosti (BLOS) pomocí schopnosti družicového spojení SATCOM. Dron má elektrooptický zaměřovací systém s kamerami pro denní a noční operace, infračervené senzory a další.
Jeho elektrooptický zaměřovací systém EO / IR / LRF, nesený pod trupem, obsahuje infračervené a denní kamery, které poskytují záběry bojiště v reálném čase za všech světelných podmínek. Nesený modul, jenž také obsahuje laserový dálkoměr, poskytuje tak data pro splnění úkolů v oblasti sledování, průzkumu, zaměřování a určování vzdálenosti různých sledovaných cílů. Systémy dronu Eitan (Heron TP) nesené jako výměnné užitečné zatížení zahrnují námořní hlídkový radar (MPR) a přístroje pro elektronická podpůrná opatření (ESM).
Dále vybavení pro elektronické a komunikační zpravodajství (ELINT / COMINT) a radar se syntetickou aperturou (SAR). Může být také instalován komplet s multisenzorovým elektro-optickým systémem M-19HD. Snímky a telemetrická data v reálném čase, shromážděná neseným užitečným zatížením, jsou přenášena do pozemní řídicí stanice pomocí přenosu dat on-line v přímé viditelnosti i prostřednictvím satelitní komunikace (SATCOM).
Jaké velké drony by si měla pořídit česká armáda?