Nesmrtelný Land Rover je používán i v Armádě České republiky, která ho nasadila v Iráku i Afghánistánu

Legendárních terénních automobilů není mnoho. Nejznámější je Jeep, nicméně vyrovnaným soupeřem je mu Land Rover.

i Zdroj fotografie: S vědomím MVK
                   

Po ukončení druhé světové války byla vítězná Británie v dramatické ekonomické situaci. Rozbombardovaná města, rozvrácené obchodní vztahy se zahraničím a nedostatek prakticky všeho na vnitřním trhu. Technologicky zastaralá a vojensky zaměřená výroba. Přídělový systém na poukázky byl v podstatě stejný jako v zemích na východ od budoucí železné opony. K tomu obrovský válečný dluh v USA.

Teréňák podle rozvoru

Automobilka Rover Car Company dislokovaná v Solihulu u Birminghamu vstupovala do poválečného období s luxusními a technicky zastarávajícími automobily, o něž byl minimální zájem. Zásadní obrat přinesl požadavek vlády na výrobu vozidla, které by nahradilo v zemědělství ojeté válečné Jeepy používané farmáři, a dále automobil schopný exportu v mezinárodní, především americké konkurenci.

Hlavní designer Roveru Maurice Wilks vyřešil oba požadavky najednou. Již roku 1948 Rover představil na Motor Show v Amsterdamu terénní automobil nesoucí jméno Land Rover, tedy jakýsi zemský Rover. Šasi bylo údajně převzato z Jeepu a karoserii s dřevěnou (!) kostrou vyrobila firma Tickford. Další díly a skupiny, včetně zážehového motoru o objemu 1,6 l, pocházely z automobilu Rover P3 60. Byla to taková hranatá skládačka dílů. Automobil zaujal nejen farmáře, ale i armádu.

iZdroj fotografie: S vědomím MVK
Série IIA

Britové si udrželi řadu specifik jako jízdu vlevo, jednotky měr a vah mimo metrickou soustavu a také atypické označování výrobků a ještě zvláštnější měnu. Dokladem jsou i automobily Land Rover. Vojenské verze se rozlišují podle rozvoru, tedy vzdálenosti středů kol první a poslední nápravy vozidla, a to v palcích. Například první verze první série měla rozvor 80 palců (2 032 mm). Popisovat technický vývoj Land Roverů s různým rozvorem a motory je mimo omezený rozsah článku.

Největší rozvor dosáhl 130 palců (3 302 mm) a největší motor diesel V 8 měl objem 3,5 litru. Jako zajímavost lze uvést, že miliontý Land Rover sjel z výrobní linky roku 1976, přičemž většina produkce směřovala do zahraničí. V té době se vyrábělo až 3 200 kusů týdně. Aktuálně se číslo blíží k 3,5 milionu. Tato vozidla se stala účastníky řady dobrodružných a přírodopisných filmů z Afriky i Asie, které posloužily jako reklama nezničitelného dříče.

Montáž, případně licenční výroba, byla, případně je realizována v Alžíru, Austrálii, Keni, Nigérii, na N. Zélandu, v Portugalsku, Španělsku, Turecku, Zairu, Zambii a Zimbabwe. Vojenské Land Rovery se vyznačují jednoduchým, oficiálně prezentovaným spartánským vybavením. V průběhu sériové výroby se odlišily od civilních verzí především použitím ocelových eloxovaných dílů karoserie a robustnějšími díly podvozku a řízení. Civilní vozidla mají vnější panely karoserie většinou z hliníkových slitin a například průměr tyče volantu ve srovnání s vojenskými je asi poloviční.

Land Rover na mnoho způsobů

Důležité je, že existují v podstatě čtyři základní vojenské evropské verze Land Roveru I, II, IIA, III a Defender, které lze vizuálně rozlišit, a mimo to automobil Gipsi (Cikán) vyráběný společností Alvis. Jedná se především o původní verzi, vycházející ze zemědělského prototypu, dávno již vyřazenou z výzbroje. Část karoserie, tvořící poměrně hranaté blatníky předních kol, vyčnívá před jednoduchou masku chladiče. Reflektory jsou umístěny prakticky v masce chladiče.

Teprve exportní vozidla byla vybavena reflektory umístěnými v blatnících a toto řešení převzala jako závazné i britská armáda. Speciální verzí je half ton military Land Rover pro vzdušný transport, v současnosti rovněž vyřazený. Vznikl na základě požadavku námořní pěchoty na vozidlo přepravitelné na závěsu pod vrtulníkem Westland Wessex. Námořníci vyzkoušeli řadu vozidel domácí konstrukce, a dokonce objednali 60 civilních Citroenů 2CV, známých „kachen“.

Problém nakonec vyřešila firma Rover. Roku 1967 ukončila vývoj jednoduchého typu pro výsadkové jednotky s nosností 500 kg. Vyznačuje se především zjednodušeným tvarem předku karoserie s malými, zcela hranatými blatníky. Rozměrnější mřížka chladiče je vůči nim tradičně posunuta vzad. Stejně jako předešlá základní verze nese výsadkový Land Rover všemožné druhy výzbroje a výstroje až po bezzákluzová děla a protitankové a protiletadlové řízené střely. V současnosti je již tento typ nahrazen typem Defender.

iZdroj fotografie: S vědomím MVK
Defender

Tato vozidla vyráběná od roku 1983 jako XD – Extra Duty jsou výsledkem zcela nového vývoje realizovaného novou firmou Land Rover Limited. Vozidlo je ve srovnání s předchozími typy robustnější, poněkud komfortněji vybavené a osazené výhradně vznětovými motory. Mřížka motorové masky Defenderu je plošší a vysunutá před blatníky s reflektory. Stejně jako předešlé verze se Defender vyráběl v řadě verzí podle požadavku zákazníků.

Výroba byla ukončena roku 2018 a z linky začaly sjíždět nové Defender II. U nás prakticky neznámou verzí je Rover 4×4 1 000 kg. Tento spíše lehký nákladní automobil, který se vzhledově výrazně liší, používá podvozek s rozvorem 101 palce a kabinu má posunutou vpřed až do čela vozidla. Tím byl získán prostor pro rozměrnější korbu. Tato vozidla slouží jako tahače lehkých děl a minometů, sanitní a štábní.

Land Rover v boji

Z hlediska bojového nasazení patří Land Rover ke světové špičce. První verze se podílely ještě na koloniálních konfliktech v Africe a na Dálném východě. Dlouhá léta je používala armáda a policie v Severním Irsku. Tam došlo k výrobě několika konverzí opatřených plastovým pancéřováním firmy Glover Webb. Okna byla osazena průhlednou hmotou Makrolon a opatřena rámy s pletivem.

Verze firmy Shorland má i věžičku pro kulomet. Prakticky stejně řešená vozidla nasadily britské síly operující na jihu Iráku. Land Rovery se zúčastnily rovněž operací Pouštní štít a Pouštní bouře. Zde se naposledy objevila také původní verze z výzbroje SAS, vybavená červenavým nátěrem. Díky tomu nese označení Pink Panther. Na základě zkušeností z konfliktu v Kongu byla vyrobena nejmenší verze Land Roveru pro belgickou armádu.

iZdroj fotografie: S vědomím MVK
Pink Panther

Nese jméno Minerva a existuje v provedení standardním a pro speciální jednotky. To je vybaveno malými pancéřovými skly. V prostoru severního iráckého pohraničí operují rovněž licenční Land Rovery turecké armády a jejich obrněná verze od firmy Otokar. Vozidla Land Rover používala v Iráku a Afghánistánu rovněž naše armáda. Pro větší bezpečnost osádek vyvinula firma SVOS Přelouč zodolněné verze 110 Kovboj a 130 Kajman, které byly zavedeny do výzbroje AČR.

Jako zajímavost lze uvést licenční výrobu ještě robustnějších Defenderů ve verzích 4×4 a atypické 6×6 s motory Isuzu v Austrálii v rámci projektu Perentie. Ve verzích standardní otevřené, skříňové a LRPV (Long Range Patrol Vehicle) byly nasazeny v Afghánistánu a Iráku. Další zajímavostí na závěr bylo nasazení oficiálně civilní verze Discovery v Iráku a Afghánistánu. Kromě Britů s ní jezdili také příslušníci naší speciální jednotky.

Které vozidlo je z armádního hlediska v současnosti konkurenceschopnější – Jeep, nebo Land Rover?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Jindřich Svěcený

Mým hlavním zájmem jsou zbraně a nová technika, pravidelně ale sleduji i vojensko-politické vztahy. Jakožto staršímu ročníku je mi blízká technika Východního bloku, kterou rád srovnávám s tou Západní. Spíše než za odborníka se považuji za nadšeného amatéra, který chce sdílet názory s ostatními.

Zobrazit další články