Který rakouský užitkový vůz patří mezi ty nejlepší na světě? Používaly ho různé armády z celého světa

Rakouský užitkový vůz Pinzgauer se řadí mezi jeden z nejlepších na světě. Ve své nabídce měl pohon 4×4 nebo 6×6, což mu umožnilo překonat i složitý terén.

i Zdroj fotografie: Uživatel eGarage / Creative Commons / Public Domain
                   

Podnik, který byl dříve známý pod jménem Steyr-Daimler-Puch vyráběl Mercedes-Benz třídy G a terénní vozidlo Pinzgauer. Druhý zmiňovaný byl navržen jako alternativa za Haflinger, který byl zranitelnější. Pinzgauer dostal své jméno podle rakouského plemene koní a vyráběl se jak ve variantě 4×4, tak s pohonem 6×6 až do roku 2007.

První generace

První prototyp rakouského vozidla Pinzgauer byl vyvinut v roce 1969 a následná výroba odstartovala o dva roky později. Jednalo se o vozidlo, které mělo nahradit dosud sloužící, ale zranitelnější Haflinger. Tyto stroje se vyráběly do roku 2000 v rakouském městě Graz. Používaly ho různé armády z celého světa, jako například Rakousko, Saúdská Arábie, Bolívie, Thajsko a další.

iZdroj fotografie: Uživatel eGarage / Creative Commons / Public Domain

Výrobu první generace překazila zranitelnost vozidla

Od roku 2000 vlastnila práva na výrobu tohoto užitkového vozu Britská společnost Automotive Technik Ltd. O rok později se však ukázalo, že je vozidlo příliš zranitelné v Afghánistánu v boji s minami a improvizovanými výbušninami a firma BAE Systems plc ukončila výrobu první generace.

iZdroj fotografie: Uživatel eGarage / Creative Commons / Public Domain

Pinzgauer je jedním z nejlepších užitkových vozidel na světě. Jeho maximální rychlost na silnici je u varianty 4×4 110 km/h, a u pohonu 6×6 je to 100 km/h. Na jedno natankování je schopen urazit vzdálenost až 400 km. První generace byla vybavena 5 stupňovou manuální převodovkou, a generace ll měla 4 stupňovou automatickou převodovku. Od začátku výroby první generace Pinzgauera se vyrobilo přes 18 000 těchto vozidel, který byla následně dodána civilním vojenským službám.

Druhá generace

Vývoj druhé generace Pinzgauera odstartovala v roce 1980 a vyrábět se začala o šest let později. Model s pohonem 4×4 je známý pod označením 716 a pohon 6×6 má číslo 718. Druhá generace dostala proti té první několik úprav. Měla širší rozchod, větší pneumatiky, kotoučové brzdy, automatickou převodovku s možností si zvolit i manuální verzi a v neposlední řadě dostala pro pohon řadový šestiválec Volkswagen s turbodmychadlem.

Zdroj: RoadAndTrack

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Zobrazit další články