Video: jihokorejský bojový letoun 4. generace KAI KF-21 Boramae zdolal rychlost zvuku, výrobce proto zveřejnil testování prototypů

Jihokorejský KF-21 Boramae má patřit ke světové špičce a vyrovnat se jiným nadzvukovým letounům 4. generace. Má přinést částečnou nezávislost i lépe chránit svou zemi.

Jihokorejský bitevní letoun KAI KF-21 Boramae i Zdroj fotografie: Letectvo Korejské republiky
                   

Jižní Korea je v oblasti moderních zbraní částečně závislá na jiných zemích, ačkoliv i sama produkuje řadu pokročilých zbraňových systémů. Již nějakou dobu se proto snaží osamostatnit a nyní je tomu o krok blíže její letectvo; ačkoliv to bez Západu pořád tak úplně nepůjde. Tamní společnost Korea Aerospace Industries zdolala významný milník při vývoji bojového letounu 4. generace, který nese označení KAI KF-21 Boramae. Ten totiž překonal rychlost zvuku a zdá se, že je vše na nejlepší cestě.

Již druhý jihokorejský nadzvukový letoun

O vývoj vlastního bojového letounu začali Jihokorejci uvažovat již někdy na začátku století. Zmíněná společnost nabrala postupně zkušenosti při vývoji letounu KAI T-50 Golden Eagle, který existuje právě i ve verzi nadzvukového cvičného letadla a bitevníku. Projekt nového letounu tak dostal kolem roku 2010 zelenou s tím, že se do něj zapojí i Indonésie. V červenci 2022 poprvé vzlétl a nyní dokázal, že je schopen nadzvukové rychlosti.

KAI KF-21 Boramae překonal rychlost zvuku za využití funkce supercruise, tedy bez přídavného spalování. V budoucnu by měl přitom dosahovat rychlosti až Mach 1,81. K pohonu využívá stejné motory jako americké námořní bojové letouny Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Plány počítají s jednomístnou i dvoumístnou verzí, přičemž délka letounu dosahuje 16,9 metru a rozpětí křídel vychází na 11,2 metru.

KF-21 Boramae iZdroj fotografie: Korean Aerospace Industries
Výroba KAI KF-21 Boramae

Letoun KAI KF-21 Boramae by měl být srovnatelný se současnými nejmodernějšími stroji čtvrté generace jiných zemí. Jeho výzbroj budou tvořit standardní rakety vzduch-vzduch americké nebo západní produkce, a to včetně nejlepší západní střely dlouhého dosahu MBDA Meteor. Na svých 10 závěsnících bude moci nosit i řízené střely nebo přesně naváděné pumy pro útok na pozemní cíle, případně protilodní střely a další zbraně.

Proti KAI KF-21 Severokorejci nic nemají

Jižní Korea samozřejmě letadlo staví především proto, aby byla schopna získat vzdušnou převahu v případném střetu se severním sousedem. Ten sice disponuje početným, ovšem velmi zastaralým letectvem, a ani jeho nejmodernější letouny čtvrté generace Mikoyan MiG-29 Fulcrum nemají proti modernímu KAI KF-21 Boramae šanci. Jihokorejský letoun bude mít pokročilý radar typu AESA a další přístroje, jimiž letoun ještě sovětské konstrukce nedisponuje.

Testování prototypů nového letounu Boramae je plánované až do roku 2026, pak by společnost měla začít s výrobou prvních strojů, i když další testy by chtěla provádět i v té době. Jihokorejské letectvo počítá se zařazením 120 strojů do aktivní služby do roku 2032. Na základě zkušenosti s výrobou zároveň pokračuje projekt na letoun páté generace, což by jihokorejský letecký průmysl posunulo na opravdovou světovou špičku. Úspěchy má ale také „na zemi“, vždyť třeba Polsko si objednalo hned 800 supermoderních hlavních bojových tanků K2 Panther.

Jak si povede KAI KF-21 Boramae oproti ostatním?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články