Ruský bitevní vrtulník Ka-52 má oproti jiným odlišnou konstrukci pohonu, díky čemuž ho ustřelení ocasu nemusí ohrozit. Jeho konstrukce má však i nechtěné přínosy.
Ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator má oproti jiným „trochu“ jinou konstrukci, která znamená zásadní rozdíly. Zatímco většina helikoptér má k zajištění pohonu jeden hlavní rotor, Kamov má dva nad sebou, a naopak postrádá menší vrtuli na ocase. Tato odlišnost mu poskytuje výhody u jich vrtulníků nevídané, ale může znamenat i komplikace.
Ka-52 Alligator letí s poškozeným ocasem
Typickým příklad výhody konstrukce Ka-52 Alligator ukazuje video zaznamenané nejspíše osádkou partnerského stroje. Je na něm vidět helikoptéra se silně poškozeným ocasem, a i když jde o poměrně vážné poškození, pokračuje v letu a dostane se úspěšně na základnu. Kdyby byl ale podobně poškozen jiný typ vrtulníku klasické konstrukce, pravděpodobně by šel k zemi. Měl by totiž nejspíše nefunkční ocasní rotor, což je pro něj fatální.
A Russian Ka-52 helicopter flying with a damaged tail. https://t.co/n3EImSNpFK pic.twitter.com/nUNlqMkS08
— Rob Lee (@RALee85) June 19, 2023
Klasickému vrtulníku totiž poskytuje hlavní nosný rotor vztlak, ale tím, jak se rychle otáčí, má tendenci začít rotovat i stroj samotný. Aby k tomu nedocházelo, je na ocasu ještě rotor ocasní, a ten tendenci takového otáčení kompenzuje, resp. jí zabraňuje. Jakmile se ale zadní rotor otáčet přestane, je vrtulník v problémech; jde o jedno z nejzranitelnějších míst klasických helikoptér. Ale u Ka-52 se každá ze dvou koaxiálních vrtulí otáčí opačným směrem, takže si tendenci rotovat se strojem navzájem vyruší, a proto může stroj i při poškození ocasu letět.
Koaxiální rotor je velmi složitý
Většina konstruktérů dává ale přednost klasické konstrukci, i když existují i jiná řešení než jen koaxiální rotor, jaký má právě Kamov Ka-52. Jeho pohon má ale i své nevýhody, což je důvodem, proč není tak častý. Tím největším je složitost celé konstrukce, která vyžaduje i mnohem náročnější údržbu, což může být např. v bojových podmínkách problém. Mezi rotory musí být rovněž určitá vzdálenost, kvůli čemuž je vrtulník vyšší než jiné stroje.
Ka-52 Alligator se také potýká s problémem silných vibrací, což značně namáhá mnohé jeho díly, i když to nemusí být primárně zvoleným řešením pohnu, ale spíše nedobře vyladěnou konstrukcí. Experti vedou k případu z videa velkou diskuzi o tom, zda poškození ocasu způsobila nějaká protiletadlová střela, nebo zda nejde o důsledek vibrací vedoucích k poškození konstrukce. Domněnkám nahrávají i kusy odpadávající z vrtulníku na začátku videa, skutečnou příčinu ale asi nikdo z Ruské federace jen tak neprozradí.