Proslulý turbovrtulový „Hercules“ slouží už mnoho dekád, a i když prošel řadou modernizací, začínají ho nahrazovat větší a statnější konkurenti. Úplný konec to ale není.
Mezi transportními vojenskými letouny existuje jeden stroj, o němž lze mluvit jako o létající legendě, a zároveň jde o nejdéle nepřetržitě vyráběné vojenské letadlo na světě – i když pochopitelně v různých modernizovaných verzích. Jedna z nich je vyráběna dodnes, a dokonce i relativně vyspělá letectva o ni mají zájem, i když jiná se strojů postupně zbavují a nahrazují je. Ani tak ale kariéra letadel Lockheed C-130 Hercules rozhodně nekončí.
Hercules zvládal i provizorní letiště
Na začátku 50. let 20. století začalo americké letectvo hledat dostatečně veliký a kvalitní dopravní letoun na přepravu nákladu a vojáků, ale i pro evakuaci raněných. Operovat měl přitom i z provizorních drah, a odpovědí byl nakonec právě čtyřmotorový turbovrtulový C-130 Hercules, který vyšel vítězně ze souboje firem Lockheed a Boeing. Ukázal se jako vynikající volba, jeho univerzální a odolná konstrukce byla vhodná nejen pro transporty, ale i k dalším úkolům.
Kromě amerických ozbrojených sil nacházel uplatnění i v mnoha dalších letectvech po celém světě, až nakonec C-130 Hercules sloužil v 67 zemích. A to nejenom jako transportní, ale i jako hlídkový a tankovací, a dokonce i jako letoun pro elektronický boj.
Vedle nich ale existují ještě další varianty, jedna je třeba vybavena ližinami pro operace na sněhu, další pro hašení lesních požárů, a jiná zase bojová nebo ve variantě Gunship s houfnicemi a rychlopalnými kanony. Vzhledem ke stáří byl letoun modernizován vnitřním vybavením a motory, ale i zvenčí. Dnes je vyráběn už jenom ve verzi nazývané C-130J Super Hercules.
Na palubu se vejde 19 tun nákladu
Základní parametry letadla zůstávají i přes mnohé modernizace stejné – jde o 29,79 m dlouhý stroj s rozpětím křídel 40,41 m. Standardně mívá 3 až 5člennou osádku a zvládne kolem 19 tun užitečného zatížení. Je v něm například místo pro 92 vojáků, uveze 3 vozidla Humvee nebo 1 obrněný transportér M113. Dosah, rychlosti a další parametry se u jednotlivých verzí liší, například Super Hercules dokáže létat rychlostí až 670 km/h, a při nákladu 15,5 tun má dosah 3 300 km.
Americké letectvo ale už delší dobu mluví o náhradě letounů, a třeba VB vyřazuje své C-130J v polovině roku 2023, aby je nahradila Airbusy A400M Atlas a C-17 Globemaster III. Mnohá letectva dnes totiž požadují větší letadla s vyšší nosností, doletem, a také možností převážet i těžší obrněná vozidla. A to mohou oba dva zmíněné nabídnout, první z nich měří 45 metrů, a druhý dokonce 53, jedná se tak de facto o transportní giganty.
Ale ani tak budoucnost „Herculů“ nekončí, v roce 2022 si objednali nové stroje C-130J Egypt nebo Austrálie, a jelikož budou úplně nové, tak nejspíše vydrží na obloze ještě několik desetiletí. Svou robustnost ostatně prokázaly nejednou, a jelikož jsou mnohem levnější než dvě zmíněné náhrady, budou pro řadu zemí jistě zajímavější volbou.