Zrod dvojčete: „Ukrajina“ obnovuje největší letadlo světa An-225 Mrija. Náklady jsou astronomické, tak na ně pořádá sbírku

Ukrajinská společnost nemusí začínat na zelené louce. Ke stavbě nového letadla využije části zničeného stroje a opráší nedokončený druhý model ze sovětské éry.

Antonov An-225 Mrija i Zdroj fotografie: Kārlis Dambrāns / Creative Commons / CC BY
                   

Když letecký gigant An-225 Mrija (An-225 Mriya) shořel v hangáru při ruském bombardování letiště Hostomel u Kyjeva, zdálo se, že nebe navždy přišlo o ojedinělý exemplář. Ukrajinci se ale rozhodli, že největší letoun světa obnoví. Na utajeném místě už začaly konstruktérské práce, které mají trvat pět let. Výsledkem ale nebude zcela nový stroj. Základem pro jeho konstrukci je totiž kopie, která nebyla nikdy dokončena.

Model vzniká na utajeném místě

Výroba dvojčete se po rozpadu Sovětského svazu zastavila, jeho základ teď ale poslouží ukrajinské letecké firmě Antonov. Ta díky tomu nebude muset stavět náhradu za zničený exemplář od nuly. „Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nebyl nikdy dokončen,“ řekl šéf společnosti Jevhen Havrylov. Model je konstruován na utajeném místě.

Konstruktéři mají mít k dispozici na stavbu nového modelu zhruba 30 procent dílů. Dokončit ho ale nebude jednoduché, protože je řada součástek unikátních. Z poničeného stroje mohou použít například tři motory, podvozek a část ocasních ploch. Minimální náklady na dokončení dvojčete Mrijy odhaduje firma Antonov v přepočtu na více než 12 miliard korun. Původně se ale spekulovalo až o 66 miliardách.

Ojedinělý stroj pomáhal i české armádě

První let největšího nákladního letadla světa se uskutečnil 21. prosince 1988 a původně Mriju vyvinuli sovětští konstruktéři pro přepravu raketoplánu Buran. Obří letoun má ohromující parametry, disponuje nevídanou vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru. Naložený stroj uletí asi 4 000 kilometrů. Ukrajinci ho pronajímali k přepravě nadměrných nákladů a pomáhal i české armádě s dopravou techniky na zahraniční mise. Jeho podstatně menší alternativou je tak dnes třeba čínský vojenský letoun Sian Y-20.

Zničení největšího letadla Mrija bylo přitom mezi prvními cíli, krátce poté však bylo oznámeno, že dojde k jeho obnově. Jenomže financování nákladné rekonstrukce není jasné. Tajným místem, kde se rýsují kontury nového modelu, pravděpodobně není prozatímní sídlo společnosti Antonov v Lipsku. Tamní letiště ale stavbu stroje podpoří prodejem zboží s motivem ukrajinské Mriji a poskytne novému An-225 domovské zázemí. Antonov také vyhlásil veřejnou sbírku; jinou pak Ukrajina pořádá třeba na drony pro boj v Černém moři. O obnovu nejtěžšího letadla světa se podle médií v minulosti zajímal také britský miliardář Richard Branson.

Pozorování tohoto giganta byl prý jedinečný zážitek

Které letadlo by mohlo zničenou Mriju také nahradit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
NATO vstupuje do války, zní z Kremlu
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Používat protilodní střely Ch-22 na pozemní cíle je zrůdnost, osádka bombardéru nikdy neví, co vlastně může trefit
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
4 jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko: Od vlnového cvičení až po osvědčenou jógovou pozici pro uvolnění těla
adbz.cz
adbz.cz
Psí strach z vysavače se může stupňovat: Jak ho to odnaučit dřív, než ztratí důvěru ke svému majiteli