Havárie vojenského letounu F-16 byla zaznamenána jenom náhodou, pilot měl nejspíše na katapultování jenom pár sekund; přežití mu zajistila pouze rychlá reakce.
Havárie vojenských letadel jsou pro armády vždy velkou nepříjemností, a někdy i ztrátou prestiže. Moderní bojové letouny jsou totiž velmi drahé, jejich cena se běžně pohybuje v desítkách milionů dolarů (nižších stovkách milionů korun), neboť jsou doslova nadupané moderní technikou, špičkovým softwarem a materiály. Ovšem ani to vždy nezaručí, že se občas neporouchají, případně jejich pilot neudělá chybu, a neskončí zničené na zemi. Nehody se nevyhýbají žádným letectvům na světě, i když se jim snaží předcházet.
Letoun plný paliva je nebezpečnější
Některé letecké nehody mohou být velice dramatické, ačkoliv piloti bývají trénováni a nabádáni, aby své porouchané letouny pokud možno směřovali mimo obydlené oblasti. Stroj někdy dlouhý až 20 metrů je minimálně na začátku plný paliva, a při nárazu se často změní v hořící kouli. To samé se stalo i na videu pod článkem, které ukazuje, jak v Jižní Koreji havaroval bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon amerického letectva. Záběry (pravděpodobně z nějaké dopravní kamery) ukazují, že spadl vedle silnice nedaleko domů.
Důvody podobných havárií bývají v podstatě jenom 2; i když je sice ze záběrů patrné, že prší, nevypadá počasí tak extrémně, že by mělo nehodu způsobit. Prvním tedy bývá chyba pilota, i když jde o špičkově trénované profesionály, každý se může splést a při vysokých rychlostech, často nadzvukových, může být takový omyl fatální. Dojít k němu může i přesto, že jsou systémy letadel stavěny tak, aby omyly eliminovaly. Druhým pak může být technická závada, čemuž se nelze vyhnout ani při sebelepší kontrole a servisu.
Nehody postihují všechna letectva
Havarovaným letounem na videu je General Dynamics F-16C Fighting Falcon, což je modernější verze, ale nikoliv ta nejmodernější. Takové letouny přitom prochází v polovině své životnosti kompletní revizí, a americké letectvo má nejspíše nejlepší vybavení na světě. Někdy se ale nehody přesto stávají, a to všude na světě; proslulé je jimi třeba ruské letectvo, zatímco o nehodách v Číně se zase svět pravděpodobně moc často nedozví. Havarovaný F-16 je 1místný, a jak vidno, pilotovi se podařilo z neovladatelného stroje katapultovat.
Je přitom vidět, tak se snáší na padáku v zorném poli kamery, takže se musel katapultovat jen těsně před pádem letadla. Jednou z možností je, že byla nehoda nečekaná, například při přízemním letu, takže měl na rozhodnutí o katapultáži jenom zlomek sekundy. Piloti se však obvykle snaží stroje odvést mimo zástavbu, proto mohl katapultáž plánovat již nějakou dobu a čekat s ní na okamžik, kdy bude jasné, že letadlo nezasáhne obydlenou oblast.