Havárie ruské stíhačky MiG-31: dramatické video ukazuje selhání motoru a katapultování pilotů v ohrožení života

Nejrychlejší bojová letadla současnosti mívají relativně časté problémy, které mohou vyústit v havárii. Jenom za poslední rok jich bylo zaznamenáno několik.

Ruská letou MiG-31 vyzbrojený střelami R-33 i Zdroj fotografie: Fedor Leukhin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Rusko má spolu s Kazachstánem ve výzbroji nejrychlejší bojové letouny na světě, a sice Mikojan MiG-31 Foxhound. A ačkoliv vypadá rychlost u vojenského letadla jako dobrá vlastnost, nepatří dnes k těm zcela nejdůležitějším. Zmíněné stroje za ni navíc evidentně platí relativně častými poruchami motorů, což může skončit až jejich totálním zničením. A osádce pak nezbývá nic jiného, než si zachránit život nouzovou katapultáží.

Za letounem se táhl dlouhý plamen

Ve videu pod tímto článkem je jedna z takových událostí vidět, přičemž mají záběry pocházet z neznámého data ještě před válkou na Ukrajině. Natočeny jsou pravděpodobně z druhého letounu MiG-31 a ukazují, jak se za letounem táhne dlouhý plamen. Ten má přitom vysunutý podvozek, což naznačuje, že nejspíše začal hořet už krátce po startu. A jelikož se nepodařilo situaci nijak vyřešit, piloti se nakonec museli katapultovat, načež se stroj zřítil k zemi.

F-16 block60

„F-16 je zranitelným cílem pro ruský systém S-300 i letouny Su-35 a MiG-31,“ myslí si americký bojový veterán Davis

Nehody strojů MiG-31 Foxhound přitom nejsou výjimečné, za podobných okolností se další zřítil v dubnu 2023 v Murmanské oblasti. Jenom za období od února 2022, kdy Rusko zaútočilo na Ukrajinu, jsou pak známy minimálně ještě 4 havárie, žádná přitom údajně nesouvisela s bojem. Přesné příčiny ale neznáme; zda jsou na vině motory Soloviev D-30 F6 umožňující letadlu dosahovat rychlosti Mach 2,83, by byla spekulace. Ale obecně platí, že při vyšších rychlostech jsou agregáty k poruchám náchylnější a musí být častěji kontrolovány a měněny.

Při katapultáži pilota jde o život

Zajímavou a dramatickou částí videa je dobře zachycená katapultáž obou členů osádky. Ačkoliv může ze záběrů působit uhlazeně, jde o náročný manévr, při němž je katapultovaná osoba vystavena obrovskému přetížení, a může se snadno zranit. Většinou (a stalo se to i v případě na videu) nejdříve odletí kryt kabiny, a posléze raketové motory vystřelí pilota nebo operátora (nebo oba) i se sedačkou ven, a nakonec se nad nimi otevře padák. Moderní katapultovací sedadla přitom zvládají tento manévr i tehdy, kdy letadlo stojí na zemi.

Manévr Pugačevova kobra

Video: velkolepý manévr zvaný „Pugačevova kobra“ zvládnou jenom ti nejlepší piloti. Mistři jsou Rusové, podařil se ale i americkým pilotům

Katapultovací sedadla se začala vužívat za druhé světové války, kdy letadla létala již tak rychle, že je nebylo snadné opustit otevřením kabiny a vyskočením. Poprvé se za ostré akce pilot úspěšně katapultoval z německého nočního stíhače Heinkel He 219 Uhu v dubnu roku 1944. Dnes vyrábí katapultovací sedadla jenom několik specializovaných firem na světě, jde totiž o velmi komplikovaný systém, který je třeba upravit na míru každému letounu.

Proč jsou podle vás MiG-31 tak náchylné k poruchám?

Zdroj: AeroTime
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články