Rychlý kolový stíhač tanků má řadu využití a ve výzbroji ho má celá řada zemí, včetně mnoha evropských. Brazílie se přitom spoléhá na vlastní konstrukci.
Ačkoliv není brazilský zbrojní průmysl v Evropě tak známý, dokáže produkovat celou řadu velmi dobrých systémů, a to včetně těžkých zbraních. Země se dokonce pokoušela vyvinout vlastní hlavní bojový tank, ale nakonec z projektu sešlo a využívá dovážené stroje. Jednou z nejtěžších zbraní z brazilské produkce oak zůstává kolový stíhač tanků označovaný jako EE-17 Sucuri nebo Sucuri-II, záleží na tom, jakou věží je vybaven.
Místo tanku nakonec vznikl stíhač
V 80. letech 20. století hrála prim ve výrobě obrněných vozidel brazilská společnost Engesa, která se také pokoušela o projet tanku EE-T1 Osório. Ale i když tento pokus nevyšel, měla ve svém portfoliu úspěšná obrněná vozidla EE-11 Urutu a EE-9 Cascavel vyzbrojená dokonce dělem ráže 90 milimetrů. Pořídilo si je několik zemí, brazilské ozbrojené síly ale chtěly vozidlo se schopností ničit obrněná vozidla a tanky, což znamenalo postavit stroj s tankovým dělem.
Engesa EE-17 SUCURI I e II com canhão de 105 mm. Na época foram chamados de caça-tanques e considerados os subtítulos dos EE-9 Cascavel. Porém, não entraram em produção, mas mostraram a capacidade brasileira no desenvolvimento de blindados 🇧🇷🇧🇷#umseculodeblindadosnoBrasil pic.twitter.com/3ASF6IRLDG
— Glício Fonseca 🚁✈️🇧🇷🌎 (@gliciofonseca) May 27, 2021
Brazilská společnost využila poznatků ze svých úspěšných obrněných vozidel a umístila na konstrukci věž s tankovým kanonem ráže 105 milimetrů. V první fázi se jednalo o věž z francouzského tanku AMX-13, čímž vznikla verze označovaná jako Sucuri, ale protože byla věž komplikovaná a drahá, vyvinula firma domácí náhradu vybavenou dělem založeným na britském kanonu L7 ráže 105 milimetrů – tato verze je označována jako Sucuri-II.
Sucuri je na silnici velmi rychlý
Vozidlo je založeno na obrněném podvozku 6×6 a jeho hmotnost je 18,5 tun u verze Sucuri, kdežto pozdější Sucuri II je lehčí o zhruba 500 kilogramů. Kolový stíhač pohání motor Scania, jehož osazení je velmi dobře navrženo tak, aby ho bylo možné snadno vyměnit. Vozidlu dokáže udělit rychlost až 115 km/h na silnici, což mu umožňuje rychlý pohyb a v případě střetu se po výstřelu z místa rychle stáhnout, aby jej nepřítel nemohl zasáhnout.
Rychlost je velmi důležitá, neboť stejně jako jiná vozidla takové konstrukce dokáže EE-17 Sucuri odolat jen zbraním používaným na obrněných transportérech, konkrétně projektilům do ráže 25 milimetrů nebo dělostřeleckým střepinám. Osádku vozidla tvoří 4 vojáci a specifikem je, že do něj nastupují dveřmi v zadní části stroje, kudy je také doplňována munice.