Když se člověk připlete do cesty proudovému letounu, který dokáže udělit letounu rychlost i přes 1 000 km/h, nemusí to pro něj dopadnout nejlépe; ale jak kdy.
Mnohá, nebo spíše většina, ze současných letadel se již nespoléhají na vrtule, ale jsou poháněna proudovým motorem, případně vícero motory. Z jejich konce tryská vysokou rychlostí vzduch, a ten nakonec dodává letadlu potřebnou rychlost. Musí být přitom velmi silné, neboť takové letouny váží mnoho tun, o velkých dopravních nemluvě. Zůstávat proto v trajektorii vzduchu proudícího z takového motoru je velmi nebezpečné, leč ani to někoho neodradí.
Prowler odhodil muže na metry daleko
Co se může stát, pokud zůstane člověk stát za proudovým motorem, ukazuje i video pod tímto článkem. Pochází z paluby americké letadlové lodi USS Kitty Hawk, takže je staršího data – tento nosič, mimochodem poslední americká letadlová loď s konvenčním pohonem, šel totiž do výslužby již v roce 2009. Na záběrech z jeho paluby je vidět startující Northrop Grumman EA-6B Prowler, což je letoun pro elektronický boj. Jeden z členů obsluhujícího palubního personálu se však ocitl v proudu vzduch z trysek, který ho „odvál“ na metry daleko.
V tomto případě se muži z personálu nic nestalo, ale určitě měl velké štěstí, protože se v letu několikrát převrátil a kutálel se po tvrdé palubě. Těsně pak minul deflektor, což je bariéra zvedající se z paluby nosiče, aby ochránila osoby a stroje na palubě před vzduchem z motorů letadel. EA-6B Prowler má navíc hned 2 agregáty Pratt & Whitney J52-P-408A, které mu udělí rychlost až 1 048 km/h, a to při jeho hmotnosti dosahující téměř 28 tun.
Pláž Maho je díky letadlům atrakce
Nebezpečí se netýká pouze leteckých motorů u bojových strojů, ale rovněž u letadel civilních, která bývají opravdovými kolosy. Co jejich motory dokáží znají ostatně velmi dobře návštěvníci pláže Maho na karibském ostrově St. Marten. Ranvej tamního letiště začíná hned na pláži, kam turisté záměrně chodí, aby se vzduchu z motorů vystavili, i když jsou právě před tím varování, protože to je jednoduše nebezpečné. Existují dokonce i záběry, jak startující letoun doslova odfoukne některé odvážlivce přes celou pláž až do moře.
Kromě prostoru za motorem může být však nebezpečný i prostor těstě před ním, protože tudy je do něj nasáván vzduch. I proto jsou pro letadla nebezpeční ptáci, které může motor nasát, v důsledku čehož dojde k jeho poškození; a totéž platí o předmětech ležících na letištní ploše. Z tohoto důvodu také mají některé bojové letouny konstruované pro použití na provizorních plochách nasávání motorů co nejvýše, aby bylo toto nebezpečí co nejmenší.