NÁZOR: Kvůli agresivitě Severní Koreje a Číny se musí Japonsko narychlo naučit, jak udeřit na dlouhou vzdálenost. Řešením by mohla být přeměna transportních letounů.
Japonsko se v posledních letech odklání od politiky zaměřené pouze na obranu svého teritoria a chce získat i útočné kapacity. Hlavně schopností přesných úderů na dlouhé vzdálenosti chce některé oponenty, například Severní Koreu a Čínu, odradit od myšlenek na některé akce. Jedním z nápadů, s nímž se japonští konstruktéři zabývají, je udělat platformu k odpalování řízených střel z obyčejného transportního letadla Kawasaki C-2, čímž by mj. získalo některé vlastnosti strategických bombardérů.
Střely by byly na paletě s padákem
Myšlenka na využití letounu C-2 se podobá americké iniciativě Rapid Dragon zvažované pro letouny Boeing C-17 Globemaster III nebo Lockheed C-130 Hercules. Spočívala by v instalaci speciálních palet s přesnými řízenými střelami na palubu přepravního letadla, které by zároveň dostalo počítačový zaměřovací systém. Podle simulací Rapid Dragon by letoun shodil nákladovou rampou paletu se střelami na padáku, a ty by se v pádu uvolnily, zažehly motory a zamířily k cíli. Letadlo by přitom bylo možné stále využívat jako transportní.
🚨 Just In: 🇺🇸 The Air Force displays its Rapid Dragon cruise missile system, showcasing its capabilities near China’s doorstep. The deployment underscores the region’s strategic importance and highlights the US military’s commitment to maintaining a strong presence in the area.… pic.twitter.com/m3ri9TJomP
— Defense Focus (@DefenseFocus) July 26, 2023
Kawasaki C-2 je délkou 43,9 metrů zhruba na polovic mezi velikostí C-130 a C-17, k těmto účelům by se tak bez problému hodil. Unese náklad o hmotnosti přes 37 tun a je vybaven zadní sklopnou rampou. Jeho dva motory mu umožňují dosáhnout rychlost až 920 km/h, dolet pak záleží na zatížení, při maximu je kolem 4 500 km, při 20 tunách již 7 600 km. Letoun se dostane do výšky až 13 km, japonské letectvo má mít těchto strojů až 22.
Typ střel pro C-2 znám zatím není
Kawasaki C-2 přeměněný na nosič střel by samozřejmě nelétal v dosahu nepřátelské protivzdušné obrany, ale držel by se mimo. Zatím není jasné, jaké střely by mohl nosit, mezi kandidáty patří AGM-158 JASSM, které si Japonsko již pořizuje pro své McDonnell Douglas F-15 Eagle. Mají ovšem dosah jen 370 kilometrů, takže je otázkou, zda by umožnily zranitelnému transportnímu letadlu držet se v bezpečné vzdálenosti od nepřítele.
Další možností je potom upravená, původně protilodní, japonská střela Type 12 – Japonci mimochodem aktuálně pracují na její modifikaci pro odpalování z letadel. V tomto případě má mít dosah minimálně 1 000 kilometrů. Země vycházející slunce si ale také kupuje řízené střely Joint Strike Missile určené hlavně pro stroje Lockheed Martin F-35 Lightning II. Jejich dosah je podle verze až 555 kilometrů. Lze předpokládat, že by mohlo být raket na paletách v letadle relativně hodně, a rozhodně více než na běžných bojových strojích.