NÁZOR: České bitevní letouny L-159 mohou stanout i v roli stíhacích strojů. Na pomalejší vrtulníky mohu být dokonce vhodnější než klasické stíhačky.
Kromě bojových letounů Saab JAS-39 Gripen se může české letectvo opřít o podzvukové lehké bitevníky Aero L-159 ALCA. Ty jsou sice primárně určeny k útokům na pozemní cíle, ale stejně tak dokáží útočit na ty ve vzduchu. Čtveřice těchto strojů to mohla dokázat při spojeneckém cvičení v Maďarsku, kde proti ní stanulo hned několik druhů vrtulníků. Úkolem pilotů českých bitevníků přitom bylo jediné – sundat je z oblohy.
Proti L-159 ALCA stálo několik vrtulníků
Speciální cvičení Helicopter Tactics Instructors Course za účasti 6 spojeneckých zemí se konalo v Portugalsku, ale jeho praktická část v Maďarsku. A zatímco Češi přispěli účastí 4 letadel L-159, Slovensko vyslalo vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk, a Německo a Maďarsko zase vrtulníky Eurocopter M145M. Rakušané pak přispěli vrtulníkem Bell OH-58 Kiowa a Portugalci zase AgustaWestland EH101 Merlin. Kromě toho nasadili domácí Maďaři i své JAS-39 Gripen.
Velitel českého kontingentu, Pavel Linhart, v tiskové zprávě ministerstva obrany uvedl, že je toto cvičení jakýsi vrtulníkářský Top Gun, kdy instruktoři předávají své zkušenosti z ostrého nasazení, což pak umožňuje lepší spolupráci v praxi. České letouny přitom měly na cvičení roli agresorů, konkrétně tedy měly za úkol sestřelovat všechny přítomné vrtulníky. Ty se naopak snažily protiletadlovým střelám nebo projektilům z kanonu uniknout nebo vyhnout a přežít (pochopitelně nešlo o ostrou palbu). Náročný úkol to byl pro obě strany.
Piloti L-159 museli zapojit oči
Výhodou českého bitevníku byla podzvuková rychlost, zatímco vrtulníky létají pouze rychlostí kolem 200 km/h. I tak ale byly velmi obtížnými cíli. Jak uvádí portál Airforce-Technology, české stroje mají ještě dopplerovský radar, který poskytuje o vrtulnících v malé výšce jenom omezené množství údajů, a piloti se tak nakonec museli spolehnout hlavně na své oči. K útoku jim pak posloužil buď kanon PL-20 Plamen ráže 20 milimetrů, nebo teplem naváděné střely AIM-9 Sidewinder. Vrtulníky se tomu mohly bránit vystřelováním flér a manévry.
Pro piloty letounů L-159 ALCA jde o velmi cenné zkušenosti, protože vrtulníky či malá sportovní letadla by mohla někdy posloužit třeba k teroristickým útokům. Jeden z pilotů uvedl, že je lov vrtulníků velmi vzrušující a nikdy nelze říci, jak se vyvine. V okamžiku, kdy oponenta zachytil, musel s letadlem vystoupat výše, ale zároveň ho neztratit z dohledu. Poté se na něj vrhl střemhlav, ale vrtulník zvládl uhnout. Manévr proto zopakoval a použil střely Sidewinder, samozřejmě jen cvičné, které nakonec signalizovaly zaměření a zásah.