Ukrajinská improvizace s nevídanou účinností: těžké dělo z dob SSSR na náklaďáku vystřelí až 15 ran za minutu a lze ho zaměřovat radarem

Ačkoliv nekončí úspěchem každá improvizace, v tomto případě vznikla velice schopná zbraň, která se vypořádá s mnoha cíli včetně řízených střel a pozemních jednotek.

Protiletadlové dělo KS-19 i Zdroj fotografie: Lvova Anastasiya / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na obranu proti dronům jsou vhodné projektilové protiletadlové zbraně, a často lze použít i ty desítky let staré. Ovšem opravdu účinné jsou v případě, kdy se mohou přesouvat z místa na místo, aby mohly snadno a rychle pokrýt nějaký ohrožený úsek. Řešením tedy je, pokud jsou na nějaké pojízdné platformě, čímž lze vytvořit účinnou zbraň proti vzdušným, ale i pozemním cílům. Příkladem je ukrajinská kombinace děla KS-19 na podvozku automobilu MAN.

Mohutný podvozek MAN unese i těžké dělo

Ukrajinští konstruktéři vytvořili nový samohybný systém protivzdušné obrany tak, že docela veliké dělo KS-19 dali na podvozek MAN KAT 1 464 LKW 8×8, uvádí BnnBreaking. Výhodou je, že je tento nákladní automobil velice robustní, a zvládne tak i těžkou zbraň i její zpětný ráz při výstřelu. Není pochyb o tom, že je s takovým zbraňovým systémem rychlý při přesunu hlavně po silnici, i když si dokáže poradit i s některými druhy terénu, ač ne tak dobře, jako pásový.

Protiletadlové dělo KS-19 vzniklo v Sovětském svazu krátce po druhé světové válce a ve výzbroji je od roku 1948, uvádí WeaponSystems. Je odvozeno od námořního děla B-34 a má ráži 100 mm, přičemž bývá běžně namontované na čtyřkolovém otočném podvozku, ale v případě namontování na korbě nákladního vozidla kola nemá. Hmotnost děla je více než 9 tun, a je tedy jasné, že v tažené verzi není příliš mobilní, a také ho nelze umístit na jakýkoliv podvozek.

KS-19 dostřelí do výšky 15,4 kilometrů

Jako dělo je KS-19 velmi účinné. Vycvičená obsluha z něj dokáže vypálit až 15 ran za minutu, a za hodinu může dělo vystřelit až 110 ran – omezení počtu ran je pravděpodobně dáno zahříváním hlavně. Zasahovat dokáže vzdušné cíle do výšky 15,4 kilometrů, ovšem s municí s časovou pojistkou do 12,7 kilometrů. Při nepřímé střelbě na pozemní cíl je pak dosah až 21 km. Dělo lze při protivzdušné obraně spojit i s radarem a skrze něj do také zaměřovat.

Francouzský stíhač tanků AMX 10-RC

Unikátní kolové stíhače tanků AMX-10RC z Francie umí tvrdě udeřit a rychle ujet: na Ukrajině se mohou vydat i skrze rasputicu

Podvozek MAN KAT 1 464 LKW 8×8 pochází z rodiny vozidel vyvinutých společností MAN pro potřeby německých ozbrojených sil, ale využívají ji i belgické, francouzské, americké a další. Wikipedia k tomu uvádí, že v případě verze 8×8 má nosnost až 10 tun, což je pro dělo KS-19 dostatečné. Konstrukce však pochází z přelomu 80. a 90. let 20. století, takže armády zvažují její nahrazení. Přesto není pochyb, že jde o velmi robustní podvozek vhodný i do těžkého terénu Ukrajiny, kde je třeba se dvakrát do roka vypořádat i s takzvanou rasputicou.

Dělo KS-19 na nákladním podvozku

Jak účinné může být staré protiletadlové dělo na náklaďáku ve srovnání s modernějšími systémy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články