Video: když začne letounu Iljušin Il-76 hořet motor, může se pokusit nouzově přistát. Neštěstí už to však zabránit nemusí

Když je letoun vícemotorový, měl by let bez jedné hnací jednotky zvládnout. Pokud jsou ovšem škody rozsáhlejší, může to pro všechny na palubě znamenat konec.

Transportní letoun Iljušin Il-76MD i Zdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

I vojenské transportní letadlo může – stejně jako každé jiné – potkat nějaká porucha. A ačkoliv jsou piloti trénováni, aby se dokázali s mnoha krizovými situacemi vypořádat, mohou přesto některé skončit tragicky. Důvodů může být celá řada – od špatného technického stavu letadla přes ne dobré reakce pilota, až například po nepříznivé počasí.

Letounu Il-76 shořel jeden z motorů

Jak vypadá nehoda velkého vojenského transportního letounu ukazuje video níže. Zachycuje konkrétně ruský Iljušin Il-76 Candid, a Defence-Blog k tomu uvádí, že byl zrovna na cvičném letu, který trval jenom několik minut. Poté mu začal hořet jeden z motorů, načež se pilot nejspíše pokoušel o nouzové přistání, neb záběry ukazují, jak s letounem pomalu klesá, přičemž z jednoho ze čtyř motorů šlehají plameny. Následně je však vidět pouze sloup kouře.

Letoun Il-76 jde na přistání iZdroj fotografie: Amin Noubahar / Creative Commons / CC BY
Letoun Il-76 jde na přistání

Na palubě zahynulo všech 8 členů posádky a 7 cestujících, i když je možná s podivem, že se letadlu nepodařilo přistát, protože jsou vícemotorová letadla konstruována tak, aby mohla letět, i když jeden z motorů nefunguje. Na druhou stranu skutečnost, že viditelně hořel jenom jeden motor, nemusí znamenat, že byla zbývající trojice motorů Il-76 v pořádku. Možné však také je, že pilot prostě jenom nezvyklou situaci nezvládl a při přistání udělal chybu.

Il-76 zvládá i provizorní plochy

Konstrukčně je Il-76 relativně starým letounem, Wikipedia uvádí, že byl navržen již v 60. letech 20. století a ve službě je od roku 1974, a byl modernizován. Vyžíván je jako transportní, přičemž má vykládací rampu. Je postaven tak, aby mohl operovat i z provizorních ploch, a existují i verze přestavěné na létající tankery, velitelská centra nebo hasičské letouny.

Transportní letoun Iljušin Il-76MD

Tak málo stačí, aby ruské letadlo Iljušin Il-76 shořelo na prach. Není sice špatné, ale zanedbanou údržbou si ho Rusové oddělají i sami

Il-76 je 46,6 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel činí 50,5 metrů, uvádí Airforce-Technology. Pohání ho 4 motory a jeho maximální rychlost je 900 km/h. Unese náklad těžký až 47 tun, i když modernizované verze pravděpodobně až 52 tun. Jeho dolet záleží na hmotnosti nákladu a verzi, u té nejstarší to však má být s 20 tunami kolem 6 100 kilometrů.

Havárie letounu Iljušin Il-76

Co mohlo stát za havárií letounu Il-76?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články