Důvod, proč Supermarine Spitfire porazil v bitvě o Británii svého konkurenta, je až ironický

Ačkoliv lze oba letouny považovat za rovnocenné, Supermarine Spitfire porazil Messerschmitt Bf 109 v bitvě o Británii na celé čáře. Důvod je až ironický.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Bitva o Británii probíhala od 10. července 1940 do 30. října 1940 a skončila jasným vítězstvím Britů. Těžištěm bitvy se stal zejména jih Anglie a vzdušný prostor Velké Británie. Bitva probíhala rovněž nad kanálem La Manche. Jedná se o první bitvu, která byla vybojována výhradně prostřednictvím leteckých sil. V rámci bitvy se střetly i tehdy špičkové letouny Supermarine Spitfire Mk I. a Messerschmitt Bf 109.

Ani jeden letoun nevyužil své přednosti

Ačkoliv lze obecně považovat oba letouny za rovnocenné, každý z nich měl své přednosti, ale i zápory. Ty je následně předurčovaly k vítězství či k prohře v boji v odlišných podmínkách a situacích. Britský Supermarine Spitfire byl proslulý zejména svojí výbornou manévrovatelností a obratností ve všech letových výškách. Nejlepších výkonů ovšem dosahoval v nižších výškách.  Během střelby byl schopný v 1 vteřině vystřelit až 3x více nábojů než německý Messerschmitt, ale stoupavost měl téměř dvakrát horší.

iZdroj fotografie: Ad Meskens / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Supermarine Spitfire (ilustrační fotografie)

Spitfire dosahoval maximální rychlosti 592,2 km / hod a maximálního doletu 1842,7 km. Messerschmitt pak disponoval maximální rychlostí 641 km / hod a maximálním doletem pouhých 660 km. Německý Bf 109 měl pak výhodu zejména ve vyšších letových výškách, kde dosahoval výrazně lepších výkonů než jeho protivník. Oproti Spitfire rovněž disponoval přímým vstřikováním paliva, což mu poskytovalo značnou výhodu. Vystřelené projektily měly rovněž vyšší hmotnost a tudíž vyšší účin.

Vítězství i porážka byly dány předem

Vzhledem k tomu, že se bojovalo ve výškách okolo 6000 km – tedy ve středních výškách – ani jeden z letounů neuplatnil svoji hlavní výhodu. Do celé bitvy se nicméně promítla největší nevýhoda německého Bf 109, a sice nízká doletová vzdálenost. Započítáte-li let do Anglie a zpět, rezervu pro přistání a dobu boje, kdy letoun letí na plný výkon, je téměř jasné, že bitva byla rozhodnuta ještě před jejím začátkem.

iZdroj fotografie: Roland Turner / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Messerschmitt Bf-109 (ilustrační fotografie)

Piloti Bf 109 se totiž mohli přímého boje nad Londýnem zúčastnit na nějakých deset minut, a poté se museli otočit a letět zpět na svoji základnu (myšlena ta v Pas de Calais). Byla to právě zmiňovaná extrémně nízká doletová vzdálenost, která (s nadsázkou řečeno) prakticky rozhodla bitvu o Británii. Později z této bitvy těžily Spojené státy, které se z německých chyb poučily a navrhly stíhací letoun dlouhého doletu P-51 Mustang, který se stal nefalšovaným úspěchem.

Zdroj: Wearethemighty, Valka

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Zobrazit další články