Vojenská letadla často vydrží i opravdu drsné zacházení. Ale když pilot přecení své síly a ještě proti němu hraje špatné počasí, může to skončit tragicky.
Letouny, jakými jsou strategické bombardéry, patří mezi nejodolnější létající stroje na současném nebi. Byly navrženy tak, aby unesly velký náklad pum nebo střel a zároveň dokázaly snášet bojová poškození a vrátit se s nimi na základnu. Ale ačkoliv jsou bytelné, neznamená to, že ustojí jakoukoliv situaci. Pokud jsou vážně poškozené nebo pilot udělá fatální chybu a podcení své schopnosti, může i strategický bombardér skončit jako hromada šrotu.
Přistávající bombardér skončil v plamenech
Tragický příklad konce strategického bombardéru ukazuje video níže. Je na něm vidět, jak dopadl konkrétně ruský Tupolev Tu-22M3 Backfire při přistávání na základně poblíž Murmansku. Ze záběrů je patrné, jak se letoun blíží k přistávací dráze za velmi špatného počasí, potažmo se jednalo o vánici. Na přistávací dráhu dosedl velmi tvrdě a vysokou rychlostí, a vzápětí se jeho příď zalomila směrem pod letoun, načet vše pohltily plameny.
Video of Russian Air Force’ Tu-22M3 crash pic.twitter.com/iXlHcZqowb
— Maksim Pyadushkin (@M_Pyadushkin) January 26, 2019
TheDefensePost uvedl, že byl letoun na běžném cvičném letu a havárie si vyžádala životy tří členů osádky, zatímco poslednímu se podařilo z těžkými zraněními vyváznout. Za nehodou bylo zřejmě velmi špatné počasí viditelné i na záběrech níže, a pravděpodobně i chyba pilota, který se i přes prudkou vánici pokusil s letounem na základně přistát. A to přesto, že je dráha letiště na ostrově Kola pro letoun jako Tu-22M3 vhodná – TheBarentsObserver uvedl, že má délku 3,5 km a s přistáváním strategických bombardérů se na ní počítá.
Sovětský Tupolev Tu-22 byl modernizovaný
Bombardér Tu-22M3 je modernizací sovětského bombardéru Tu-22, který vstoupil do výzbroje sovětského letectva v roce 1972, uvádí Airforce-Technology. Verze M3 poprvé vznikla již v roce 1977, aby odstranila některé původní nedostatky, ale do služby se dostala až v roce 1989. Rusko na ní navíc ve 21. století provedlo další úpravy. V současné době tak Tu-22M3 používá jenom ruské letectvo, a to buď k bombardování nebo odpalování řízených střel.
Tu-22 má dva proudové motory a měnitelnou geometrii křídel s rozpětí až 34,28 metru; jeho délka je pak 42,46 metrů. Dokáže se pohybovat max. rychlostí Mach 1,88 a bojový dolet má s 10 tunami nákladu 2 500 kilometrů. Bombardér je schopen nést náklad o hmotnosti až 24 tun – kromě běžných gravitačních pum to mohou být protilodní střely Ch-22 nebo řízené střely Ch-32 a Ch-15. Použít ho lze také k odpálení hypersonických raket Ch-47M2 Kinžal.