O Gripenech pravděpodobně slyšel v České republice každý, kromě ochrany našeho vzdušného prostoru se celkem pravidelně objevují také v tom mediálním. Poprvé se o nich v tuzemsku začalo mluvit v roce 2001, tehdy jejich výrobce vyhrál výběrové řízení českého ministerstva obrany.
Jejich pořízení nebylo jednoduché, kupní smlouva byla schválena, pak zamítnuta senátem a nakonec přeci jen znovu uzavřena. České barvy má nakonec 14 strojů, které byly v roce 2018 modernizovány. Leasingová smlouva je uzavřena až do roku 2027.
Komplexní letadlo
Gripen je komplexní víceúčelový moderní letoun, což má zakódováno i ve jméně – zkratka JAS je složena z prvních písmen švédských přídavných jmen stíhací, útočný a průzkumný. Kromě českého letectva Gripeny využívají třeba Švédové, Britové, Brazilci nebo Jihoafričané. Základní charakteristiky Gripenů jsou:
- Maximální rychlost: 2 460 km/h
- Bojový dolet: 800 km
- Výzbroj: 27mm automatický letecký revolverový kanon, až 4 rakety či bomby o celkové hmotnosti nejvýše 5 300 kg
- Dostup: 15 240 m
Levný a nenáročný
Hlavní konkurenční výhodou Gripenu je jeho relativně levný provoz (v porovnání s jinými moderními letadly v této kategorii), a skutečnost, že k dlouhodobému provozu potřebuje díky snadné údržbě velmi málo vyškoleného personálu. I proto jde o vhodný stroj pro české letectvo, které se neúčastní žádných bojových misí a nároky, které na letadla klade, se tak liší například od těch amerických.
Vychytaný software
Gripen se také může pochlubit skvělým software, který najde využitím především při průzkumných misích. V tomto ohledu patří mezi absolutní světovou špičku, alespoň pokud jde o pilotovaná letadla. A pokud jde o bojové využití, navigační systém Gripenů dokáže navádět několik řízených raket vzduch-vzduch zároveň, aniž by se jejich cíle nacházely v zorném poli. Operační systém Gripenů také zajišťuje pokročilou aktivní ochranu proti naváděným raketám.