Některé průmyslové areály se skládají z velmi odolných budov. Letecké pumy jsou tak jednou z mála zbraní, jimiž je lze zničit, i když mají také své limity.
Velmi dobrou obranou pozici dávají vojákům zastavěné oblasti, a doslova vynikající průmyslové areály. Obránci mohou využít toho, že jsou budovy často zbudované ze železobetonu a podobných materiálů, díky čemuž jsou odolné vůči odstřelování. Zničit je lze jenom leteckými pumami nebo podobným typem zbraní, ale takové útoky nejsou bez rizika.
Bombardování proběhlo upravenou Mk82
Jak lze vidět na videu níže, letectvo se může pokusit obsazené průmyslové areály bombardovat. MilIn uvádí, že v tomto případě pumy dopadají na rozlehlý průmyslový areál obsazený ruskou armádou, přičemž letadla údajně použila pumy o hmotnosti 227 kilogramů, což naznačuje standardní americké bomby Mk82. V tomto případě se mělo nicméně jednat o verze klouzavé a přesně naváděné, což je téměř nezbytnost, jelikož je možné je odhazovat z větší vzdálenosti a letadla tak držet mimo dosah protivzdušné obrany, což jim zaručuje návat.
Užitá zbraň nese nejspíše označení JDAM-ER, případně AASM-250 Hammer, a video ukazuje, jak puma dopadla na velkou průmyslovou halu. Nejprve je vidět malý obláček (nejspíše v okamžiku, kdy bomba prorazila dovnitř budovy), a poté následuje veliký výbuch. Ačkoliv v sobě Mk82 obsahuje 89 kilogramů trhaviny, jak uvádí Wikipedia, budovu poškodila, ale zcela nezničila, což svědčí o tom, jakou odolnost průmyslový areál měl.
Jelikož se klouže, uletí desítky kilometrů
Mk82 a AASM-250 Hammer mají stejný základ, ale jinak jde o rozdílné zbraně fungující na různých principech, byť je v obou případech na gravitační pumu nainstalována konverzní sada měnící její schopnosti. V případě JDAM-ER, což je americká úprava, jde o sadu křídel, uvádí Airforce-Technology, a součástí jsou i manévrovací ploutve a navádění. Bomba musí být přitom odhozena ve veliké výšce, a poté klouže k cíli do vzdálenosti až 72 kilometrů.
U francouzské úpravy AASM-250 Hammer je zase k bombě připevněn pomocný raketový motor, ovládací ploutve a naváděcí hlavice. Motor umožňuje pumu odhazovat v nízké výšce, což pomáhá udržet letoun mimo záběr radaru protivzdušné obrany, zatímco samotná bomba dokáže díky motoru a omezené možnosti klouzání zasahovat cíle do vzdálenosti přes 70 km, uvádí na svých stránkách společnost Safran. Naváděna je buď přes GPS, což je shodné s JDAM-ER, a větší přesnost jí může poskytnout laserové navádění nebo infračervený vyhledávač.