Bez moderních bitevních vrtulníků se armády neobejdou. Ten čínský se nejspíše směle vyrovná americkému protějšku a koupit si ho může zřejmě kdokoliv.
Mezi důležité zbraně moderních armád patří mj. bitevní vrtulníky, které mohou sloužit třeba k boji s tanky a obrněnými vozidly, ale nebezpečné jsou i pro pěchotu. Musí k tomu mít palebnou sílu a zároveň schopnost přežít nepřátelskou střelbu. Synonymem takové helikoptéry je řadu let americký vrtulník Boeing AH-64 Apache, ale ve světě existují i jiné s podobnými parametry. Třeba Čína vyvinula vrtulník Changhe Z-10 i jeho exportní variantu Z-10ME.
S konstrukcí Z-10 měli pomoci Rusové
Na moderním bitevním vrtulníku začali Číňané pracovat na konci 90. let 20. století a jako pomocníky si přizvali konstruktéry z ruské kanceláře Kamov. Na rozdíl od jejích typických dvourotorových strojů má však klasické uspořádání s menším rotorem umístěným na ocasu. První let vrtulníku označeného Z-10 se uskutečnil v roce 2003, uvádí Wikipedia, a poprvé byl představen v roce 2012; exportně vylepšená varianta ME pak v roce 2018.
Na první pohled vrtulník v mnohém připomíná americký AH-64 Apache, i když jde o originální konstrukci. Vybaven je dvěma motory a jeho max. rychlost činí 270 km/h. EurAsianTimes uvádí, že je zkonstruovaný tak, aby dokázal létat i ve vysokohorském terénu, což mu umožňuje operovat třeba v horských oblastech u hranic s Indií, a stejně tak ho může používat Pákistán, který vrtulník z Číny koupil. Jeho dostup je údajně až 6 400 m a dolet 800 km.
Z-10 má silnou výzbroj a schopný radar
Coby bitevní vrtulník je Z-10 silně vyzbrojen. Na přídi má kanon ráže 23 mm s tříštivou nebo protipancéřovou municí, ale měl by jít namontovat i kanon ráže 25 mm. ArmyRecognition uvádí, že je dále vybaven 4 závěsnými body na výzbroj o hmotnosti až 3 tun – tu může tvořit až 16 protitankových střel, neřízené rakety, střely vzduch-vzduch nebo malé typy pum. Jednou ze střel má být třeba CM-502KG s dosahem až 25 km a přesným naváděním.
Důležité je každopádně i přístrojové vybavení vrtulníku – lze předpokládat, že je vybaven přístroji, které mu umožňují operace v noci nebo za snížené viditelnosti. Čína ho prezentuje i s namontovaným radarem nad jeho rotorem, což je řešení používané na protějšcích AH-64 Apache. S jeho pomocí má být osádka schopna zaměřovat střely na dlouhé vzdálenosti, nicméně přímo v boji Z-10 dosud nasazený nebyl. Jsou-li však prezentované schopnosti pravdivé, lze o něm nejspíše podle mého názoru mluvit jako o světové špičce.