Čínská letadlová loď s jaderným pohonem by mohla být větší než ta americká. Jestli bude také lepší, však záleží na technologiích a výcviku.
Na současných oceánech jednoznačně dominuje americké námořnictvo, protože je zejména schopné se opřít o 11 velkých, jadernou energií poháněných letadlových lodí, čemuž se nemůže nikdo rovnat. Obdobné plavidlo s jaderným pohonem typu CATOBAR má už jenom Francie, ale pouze jediné a menší – do budoucna má však veliké ambice Čína se svou letadlovou lodí označovanou jako Type 004. Ta by mohla v mnoha parametrech dokonce překonat nejnovější americké letadlové lodě, i když se neví, kdy bude hotová a připravená k nasazení.
Výtlakem může být Type 004 větší
O čínské letadlové lodi Type 004 je dostupných pouze málo informací, vycházet lze tedy pouze z Čínou zveřejněných údajů nebo analýz satelitních snímků ze stavby plavidla. Wikipedia uvádí, že by měl mít čínský nosič výtlak 110 000 tun, ale některé zdroje dokonce odhadují ještě o něco více. To by znamenalo, že by velikostí překonával nejmodernější americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford s výtlakem 100 000 tun, udává Naval-Technology.
Well, you all know how sceptical I am usually, but this could actually be proof for the first time that 004 is under construction! https://t.co/ypdxQ0FkkO
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) February 13, 2025
Plavidla by byla nejspíše podobně dlouhá – Gerald R. Ford má na délku 333 m, u čínského se ještě neví. Hodně by však záleželo na počtu nesených letadel – americká loď jich zvládne více než 75, pravděpodobně ale ne více než 90, kdežto u čínské lodi je údaj neznámý. Ale vzhledem k většímu výtlaku a asi i šířce by mohla mít hangáry o něco prostornější, takže by letounů a vrtulníků mohlo být až 100. Teoreticky by tak mohla americký protějšek překonat.
I kapacita lodí bude hodně podobná
Krom toho, kolik je na letadlové lodi letadel, záleží také na tom, kolik jich za den dokáže odbavit. U Gerald R. Ford to je až 270 strojů díky 4 elektromagnetickým katapultům, a analýza záběrů ze stavby plavidla Type 004 naznačuje, že i ono by mělo mít čtveřici katapultů stejného typu, potvrzuje Twz. V podstatě by to znamenalo, že letecká síla lodí by byla vyrovnaná, limitem by byl právě počet a výkon katapultů. Otázkou samozřejmě zůstává, zda ty čínské nebudou horší, nebo naopak lepší než americké, v tuto chvíli to ale nelze ani odhadovat.
Co nakonec bude v souboji lodí, jako je Gerald R. Ford a Type 004, rozhodovat, bude kvalita letadel a výcvik pilotů. Z bojových strojů spoléhá americké námořnictvo na Boeing F/A-18E/F Super Hornet a Lockheed Martin F-35C Lightning II, kdežto Čína na Shenyang J-15 Flying Shark a Shenyang J-35. Lze předpokládat, že letadla budou srovnatelná, takže rozhodne kvalita výcviku. V americký prospěch hrají desetiletí zkušeností s provozováním letadlových nosičů, zatímco Čína má jenom 3 menší letadlové lodě a z toho pouze jedinou s katapulty.
Jak podle vás změní poměr sil čínská letadlová loď Type 004 s jaderným pohonem?

