Když ruský průzkumný letoun slídil poblíž dánských hranic, využilo toho dánské královské letectvo k prvnímu nasazení F-35. K žádnému konfliktu ale nedošlo.
V podstatě není dne, kdy by se ruské letouny provokativně nevydaly k hranicím NATO, aniž by je překročily (totéž dělá i protistrana), čímž nejenom shromažďují data, ale také testují bojovou připravenost letectva. Často k nim přitom vzlétají Eurofightery Typhoon, ale Armádní Zpravodaj zaznamenal případ sdílený 02. dubna 2025 popsaný v prohlášení dánského velitelství obrany, kdy se k nim úplně poprvé vypravila dánská F-35, aby sledovala.
Výzvědný ruský letoun sám daleko neletěl
Ačkoliv bylo o incidentu informováno až 02. dubna 2025, došlo k němu o týden dříve. Piloti dánského královského letectva byli vysláni do vzduchu k neznámému ruskému letounu nad Baltským mořem a jejich úkolem bylo ho identifikovat a sledovat. Což se jim podařilo, jednalo se o ruský vojenský letoun Iljušin Il-20 Coot-A k získávání zpravodajských informací.
Redakce Armádního Zpravodaje upozorňuje, že ačkoliv vznikl ještě v dobách Sovětského svazu z turbovrtulového dopravního Iljušin Il-18 a jeho výroba probíhala v letech 1968 až 1976, byly později na jeho základě vytvořeny ještě další verze, konkrétně Il-20RT k telemetrickému měření raketových technologií, Il-20M k elektronickému a optickému průzkumu, a Il-22PP k zajištění elektronického boje, vysvětluje Wikipedia.
Z fotografie sdílené dánským letectvem se přitom zdá, že se jednalo o verzi Il-22M. Piloti F-35 sledovali ruské letadlo, když letělo v dánské zájmové oblasti poblíž Bornholmu, a poté se vrátili na základnu v jižním Jutsku. K žádnému incidentu nedošlo, jelikož po celou dobu zůstalo v mezinárodním vzdušném prostoru, což je zcela běžná taktika.
„Dosáhli jsme milníku ve fázi zavádění F-35, kdy to už není jenom o vzdělávání a výcviku. Nyní se může letoun podílet na řešení operačních úkolů stíhacích letounů, na což jsem samozřejmě hrdý,“ uvedl k příležitosti Jan Dam, náčelník Velitelství vzdušných sil.

