V plánu je až 3 100 letounů F-35 do roku 2035. Na západě konkurenci nemají, jsou největší údernou silou současnosti i budoucnosti

Jediný zatím dostupný západní letoun 5. generace vzbuzuje rozpaky i nadšení. V plánu přitom je, aby vznikl v počtu více než tří tisíc kusů.

F-35A norského letectva i Zdroj fotografie: Lockheed Martin
                   

Chce-li nějaká západní země opravdu špičkové letectvo, má v současné době jedinou možnost, a to zvolit americký letoun 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II – tedy alespoň do doby, než bude v sériové výrobě připravovaný turecký nebo jihokorejský konkurent. Armádní Zpravodaj se domnívá, že i přes relativně vysokou cenu a některé problémy nemá zatím adekvátní alternativu – třeba francouzský Rafale na něj ztrácí. Ostatně o tom svědčí i zájem o něj, ačkoliv není vyloučeno, že by si někteří zájemci mohli jeho nákup rozmyslet.

Na letoun F-35 je „čekačka“ dlouhé roky

Americký letoun F-35 je velice žádaným zbožím, o čemž svědčí i čekací doba na něj. Třeba Česká republika dostane všech svých 24 objednaných kusů do roku 2034, uvádí české ministerstvo obrany. Ale podobné čekací doby mají i ostatní zájemci. Plány přitom počítají s tím, že do roku 2035 by mělo mít americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchota a zahraniční partneři k dispozici 3 100 letounů F-35 všech typů, uvádí Wikipedia.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

F-35B má schopnost kolmého přistání iZdroj fotografie: Lockheed Martin
F-35B má díky unikátní kontrukci schopnost kolmého vzletu i přistání

F-35 také vzbuzuje mnoho emocí, ale Armádní Zpravodaj se domnívá, že jich je většina důsledkem nepochopení schopností, případně dezinformací. Na druhou stranu je pravdou, že měl letoun několik vážných nedostatků, ale ty by měly být odstraněny a jeho schopnosti jsou stále vyvíjeny. Potýkal se ale také s výpadkem výroby kvůli zpoždění v některých technologiích a njeméně dvě země dokonce přehodnocují záměr F-35 koupit.

Budoucnost přinese Block 5 a Block 6

F-35 není jenom jeden letoun, existuje ve třech základních verzích. Verze A je určena po operace z pozemních letišť, verze B z krátkých přistávacích ploch včetně letadlových a výsadkových lodí bez katapultu, jelikož má schopnost krátkého startu a kolmého přistání, a verze C je pak pak pro operace z letadlových lodí s katapultem. Lockheed Martin obecně popisuje letoun jako výkonný multiplikátor síly s pokročilými senzory a komunikačními sadami a se schopností propojit vzdušné, námořní, vesmírné, povrchové a pozemní platformy.

F-35 s výzbrojí v podvěsu

„Invaze“ F-35 zabíjí evropský vojenský letecký průmysl. Evropské země by se měly spojit, záležet bude na letounu 6. generace

Neustále také probíhají vylepšování F-35, která měla dříve problémy třeba s modernizací označovanou jako Block 4, ale to už má být vyřešené. AirAndSpaceForces uvádí, že zahrnuje nový výkonný procesor, rozšířenou paměť a nové displeje, což jí zvyšuje schopnosti boje a umožňuje používat nové typy zbraní. Společnost navíc pracuje na další modernizaci Block 5, a dokonce i na Block 6. Podle dostupných informací by měly být zaměřeny na nové typy senzorů a na zbraně; inovace by tak měly F-35 udržet i v dalších letech na špičce.

F-35C přistávající na letadlové lodi

Jaká je podle vás budoucnost letounu F-35?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články