Levná jihokorejská konkurence F-16: sice unese méně zbraní a má být výrazně pomalejší, ale pro „chudé“ státy nebude špatnou volbou

Udělat plnohodnotný bojový letoun z původně tréninkového dvoumístného nadzvukového může být pro mnohé země atraktivní variantou.

Startující letoun FA-50 i Zdroj fotografie: Korea Aerospace Industries
                   

Jižní Korea je známa svými moderními zbraněmi a na zbrojní trhy proniká i s bojovými letadly. Tím nejprodávanějším je dvoumístný nadzvukový KAI FA-50 Fighting Eagle vytvořený ze cvičného T-50 Golden Eagle. Armádní Zpravodaj ale zaznamenal v příspěvku kf21_military myšlenku na jednomístný stroj postavený právě na této platformě. Označený by měl být jako F-50 a pro mnohé země může jít o atraktivní variantu k jiným letadlům, třeba F-16.

F-50, ale s jednomístným kokpitem

O tom, jaké přesné parametry by měl F-50, lze hodně spekulovat, ale pravděpodobně by byly podobné FA-50. ArmyRecognition vysvětluje, že je základní myšlenou nahradit dvoumístný kokpit u FA-50 jednomístným, a protože by tak obsluze stačilo méně místa, vznikl by v trupu prostor pro instalaci další palivové nádrže, čímž by se prodloužil dolet letadla. Jeho rozměry, rychlost, manévrovatelnost i výzbroj by však pravděpodobně byly stejné.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Model letounu FA-50 s pumami SPICE iZdroj fotografie: Uživatel rhk111 / Creative Commons / CC BY-SA
Model letounu FA-50 s pumami SPICE

FA-50 je lehký jednomotorový letoun, takže se Armádní Zpravodaj domnívá, že by pravděpodobně byl konkurentem podobně koncipovaných protějšků. V nejmodernější verzi Block 20 má i moderní radar typu AESA a možnost používat různé zbraně západních konstrukcí. Má tedy mnohé podobné vlastnosti jako třeba Lockheed Martin F-16V Fighting Falcon nebo Saab JAS 39E Gripen. Měl by však být levnější, což by byla jeho velká výhoda.

F-50 by byl pomalejší a menší než F-16

Oproti F-16 by měl F-50 nějaká omezení. Jeho maximální rychlost bude nejspíše jenom Mach 1,5, což je rychlost FA-50, uvádí Wikipedia, zatímco F-16 létá až Mach 2,05. Navíc je menší a měl by tedy menší nosnost zbraní – unese 5,4 tun, zatímco americký konkurent 7,7 tun. Nižší je tak i počet závěsných bodů a neznámým faktorem by bylo sdílení dat, schopnosti elektronického boje a další, i když i FA-50 je v patřičné konfiguraci má. Ale pro mnoho států by nemusela být menší rychlost a nosnost vzhledem k ceně handicapem.

Letoun Dassault Rafale při tankování

F-16 a Rafale mohou ve světě svádět tvrdý souboj o zákazníky; ale jaký letoun zvolit? Oba jsou skvělé, rozhodnou nejspíše 3 parametry

Nespornou výhodou by bylo použití západních zbraní, pravděpodobně stejných, jaké může nést FA-50 Block 20. Jde třeba o americké střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM, izraelské Python-5 či Derby-ER a další. K útokům na pozemní cíle pak třeba o střely MBDA Brimstone a SPEAR 3, různé typy pum včetně přesně naváděných nebo klouzavých, jako jsou JDMA. Vedle toho má letoun i kanon ráže 20 mm pro boj na krátkou vzdálenost.

FA-50 proti F-16

Jaký může být podle vás letoun F-50?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články