Jako projev moci zadrželo Rusko ve svých teritoriálních vodách řecký tanker. Důvod není jasný, ale nejspíše jde o odplatu za odstavení plavidla z jeho stínové flotily.
Je tomu teprve několik dní, co Estonsko zadrželo ruskou nákladní loď s podezřením, že spadá pod stínovou flotilu, která se snaží i přes uvalené sankce pašovat ropu do zemí třetího světa. A odplata za křivdu na sebe nenechala čekat dlouho. Armádní Zpravodaj zaznamenal vyjádření estonského ministerstva dopravy, že Rusko zadrželo ve svých teritoriálních vodách řecký tanker plující po předem dohodnuté trase, jíž využívají nákladní lodě pravidelně.
Je zjevné, že Rusko neuneslo „křivdu“ a kope
Nakolik je zadržení řeckého tankeru Green Admire oprávněné, nelze věrohodně posoudit, neboť k tomu chybí informace, ale redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že jde čistě o reakci na zastavení ruské nákladní lodi v tomto týdnu v Baltském moři, která pašovala ropu a neměla žádné doklady k identifikaci. Estonsko ji proto zadrželo a znemožnilo jí plavbu, na což Rusko reagovalo vysláním letounu Suchoj Su-35S, ale „vysvobození“ lodi tím nedosáhlo.
Je zřejmé, že se tak nejenom snažilo ukazovat svou sílu, ale dokonce s ním (je jisté, že úmyslně) vletělo do estonského vzdušného prostoru. Na to už reagovaly v zemi umístěné portugalské F-16 a nezvaného hosta vyprovodily. Estonské ministerstvo dopravy k tomu uvedlo, že plul řecký tanker liberijskou vlajkou z estonského přístavu Sillamäe po dohodnuté trase.
Tu si dříve odsouhlasilo Estonsko, Finsko a Rusko, jehož teritoriálními vodami vede také, aby lodě nemusely plout v mělčích estonských vodách. Aby se však v budoucnu podobným incidentům předešlo, bude Estonsko přesměrovávat dopravu do a ze Sillamäe výhradně přes své teritoriální vody. Ministr zahraničí Margus Tsahkna k tomu řekl: „Dnešní incident ukazuje, že se Rusko nadále chová nepředvídatelně. O této události jsem informoval naše spojence.“
Redakce Armádního Zpravodaje zjistila od estonské agentury EER, že byla řecká loď následně navedena k ruskému ostrovu Gogland, kam dorazila ve čtyři ráno 17. května 2025, a měla by tam kotvit doteď. Ministerstvo dopravy mimochodem také sdělilo, že k žádným takovým incidentům dosud nedošlo, takže se zřejmě opravdu jedná o odplatu.
Co přesně tím chce Rusko získat, ovšem není jasné. Minimálně v Baltském moři totiž tahá za mnohem kratší provaz, neboť tam má pouze slabou flotilu, která se nemůže se zeměmi NATO v oblasti rovnat. Armádní Zpravodaj soudí, že jde zkrátka jenom o projev moci, že to udělat může. Jaký přesně k tomu byl důvod, však nesdělilo ani ruské ministerstvo.
Co může být pravým důvodem zadržení řeckého tankeru?
